Screenshot_from_2024-10-01_16-46-10

Az egyetemi lézerlaborban szerzett tapasztalatait kamatoztatja a Semilabnál az optikai fejlesztőmérnök Kovács Bence Máté

„A fizikaképzés egy olyan kritikus látásmódot adott, amivel megfelelő módon lehet értelmezni és megoldani egy adott problémát.” – árulta el Kovács Bence Máté, az SZTE-n 2019-ben mesterdiplomát szerzett fizikus, aki a szegedi Semilabnál dolgozik optikai fejlesztőmérnökként. Bence, a vele készült interjúban részletes beszámolót adott a karrierútjáról, elárulta milyen konkrét feladatokat lát el, és beszámolt arról is, hogyan tud helyt állni a munkahelyén az SZTE Fizikai Intézetben szerzett elméleti és gyakorlati tudásával.

Jelenleg optikai fejlesztőmérnökként dolgozol. Milyen hatásoknak köszönhetően választottad az optika területét?


Mindig is érdekeltek a lézerek, és úgy jöttem el az SZTE-re tanulni, hogy tudtam, hogy ezzel szeretnék majd foglalkozni. Ennek megfelelően a mai optika és lézerfizika specializációnak megfelelő szakirányt vettem fel a BSc tanulmányaim során. Bár ténylegesen csak a mesterszakon kezdtem el lézerlaborban dolgozni, előtte is optikával foglalkoztam, azon belül is spektrofotometriával, amivel meg tudtam alapozni a későbbi fejlődésemet.

 


Mesélj a karrierutadról! Hogyan vezetett az utad a fizikus diplomától az optikai fejlesztőmérnöki pozícióig? 


A karrierutam mesterszakos koromban kezdődött, amikor kaptam egy álláslehetőséget az Optikai és Kvantumelekronikai Tanszék TeWaTi lézerkutató csoportjában. Itt nagyon sok időt töltöttem el azzal, hogy megtanuljam, hogy hogyan működik egy lézerlabor, mire kell odafigyelni, hogy biztonságosan lehessen dolgozni, hogyan kell megfelelően kezelni a lézernyalábokat vagy bármilyen optikai elemet. Lehetőségem nyílt ultrarövid lézerimpulzusok előállítására alkalmas lézeroszcillátorral is dolgozni és megismerhettem a femtoszekundumos optikát, illetve ezen impulzusok karakterizálásával is foglalkoztam. Az itt szerzett tapasztalataimat végül elsősorban a doktori képzésem alatt kamatoztattam, ahol ultrarövid lézerimpulzusok fókuszálása során fellépő aberrációk vizsgálatával foglalkoztam, illetve betekintést tudtam nyerni az optikai szálakkal való munkába is.

A Semilabnál 2021 februárja óta dolgozom, amikor a frissen alakult szegedi optical expert csoportba jelentkeztem, mert kíváncsi voltam, hogy az eddig szerzett tapasztalataimat hogyan tudom kamatoztatni az egyetem berkein kívül. Gyorsan bebizonyosodott, hogy az egyetemi tanulmányaim során és a lézerlaborban szerzett tapasztalataim nagyon jó alapot adtak ahhoz, hogy a Semilabnál megálljam a helyem és a munkát megfelelően elláthassam.


 

Milyen konkrét feladatokat látsz el optikai fejlesztőmérnökként?


A feladatok nagy része optikai fejlesztés, ami labormunkából is és számítógép előtti munkából is áll, esetemben megközelítőleg 50-50 százalékos megoszlásban. Előfordul, hogy ezek össze is fonódnak, például, amikor egy mérésautomatizálást vagy egy lézervezérlést valósítok meg Pythonból. Vannak tisztán programozási feladatok is, amikor például egy optikai problémát kell tudni szimulálni és megvizsgálni a hatásait egy adott rendszerre. Ezeket a feladatokat általában önállóan végzem, de persze csapatban is kell dolgozni.


 

Az optikai fejlesztőmérnökként ellátott feladataid hogyan kapcsolódnak a cég profiljához?


A Semilab alapvetően félvezető ipari megoldásokat fejleszt és alkalmaz. Optikai fejlesztőmérnökként a különböző félvezető anyagok vizsgálatához használt optikai mérőfejeket fejlesztjük tovább. Ezek a fejlesztések lehetnek konkrét vevői igények, amiknek meg kell felelni, vagy egy adott termékért felelős csoporttól érkező igény valamilyen optikai módosításra. A konkrét fejlesztéseken kívül az is feladatom, hogy ha szükséges, akkor alapkutatásokat végezzek, amivel meg lehet érteni, hogy egy adott jelenség miért fordul elő, és hogy hogyan tudjuk azt kezelni a megértését követően.

 


Hogyan kapcsolódik a munkádhoz a fizika terén szerzett egyetemi tudásod?


Maga az egyetemi oktatás inkább elméleti orientációjú volt, ami ugyanúgy fontos ahhoz, hogy az ember elsajátítson egy olyan látásmódot, illetve alapokat, ami szükséges lehet ehhez a munkához. Esetemben viszont sokkal jobban érződik az, hogy a gyakorlatban, aTeWaTi laborban szerzett tapasztalatom az, ami meghatározta, hogy helyt tudok állni itt. Ezért ajánlom minden hallgatónak, hogy éljenek a lehetőségekkel, és jelentkezzenek az egyetemi laborokba dolgozni.

Egyébként szerintem az általánosságban elmondható minden munkahelyről, hogy az elején az idő nagy része a betanulással telik, természetesen nekem is el kellett végeznem plusz képzéseket, amikor idekerültem. Viszont nem volt olyan, amivel egyáltalán nem találkoztam volna az egyetemi tanulmányaim alatt. Például az optikai tervezéssel kapcsolatban volt az egyetemen egy kurzusom, de komolyabban itt, a betanulás időszakában kellett vele foglalkoznom. Bár a pozíció tartalmazza a mérnök elnevezést, nem érzem azt, hogy nem fizikusként látnám el a feladataimat: egy problémát meg kell érteni és utána meg kell “tervezni” a megoldását.

 


Milyen speciális készségeket és ismereteket sajátítottál el a fizika tanulmányaid során, amelyek különösen hasznosak a jelenlegi munkádban?


A fizikaképzés egy olyan kritikus látásmódot adott, amivel megfelelő módon lehet értelmezni és megoldani egy adott problémát. Erre úgynevezett softskillként tekintek, amíg hardskillek terén a lézerlaborban való munkát és a programozást tudnám megemlíteni, mint olyan készségeket, amik elsajátításában sokat segítettek az egyetemi kurzusok, vagy akár a diplomamunka készítés is. A programozás ismeretét és alkalmazását külön kiemelném, mert például egy mérésautomatizálás nemcsak sok időt és energiát tud megspórolni, de pontosabb méréseket is lehet így végezni. Illetve mérések kiértékelésében és az eredmények ábrázolásában is sokkal nagyobb szabadságot tud adni.

 


Hogyan sajátítottad el a munkádhoz szükséges programozási tudást?


A programozásra a lézerlaboros kísérletek kiértékelésében és szimulálásában volt először szükségem a diplomamunka írásakor. Bár volt programozási alapok oktatásom, de Kovács Attila Femtoszekundumos Optika Pythonnal kurzusa volt az, ami először jobban kinyitotta ezt a világot előttem, és utána már a mindennapok része lett, mert szükségem volt rá a laboros munka során is. A Semilabnál viszont gyorsan jött a felismerés, hogy nagyon a felszínt kapargattam eddig, így a munkám része lett, hogy továbbfejlesszem programozási ismereteimet, és elkezdtem foglalkozni mérésautomatizálással, illetve hardver-vezérléssel, ami nagyban megkönnyítette és pontosabbá tette a méréseket. Egy következő szintje volt a fejlődésnek, amikor már úgy kellett kódot írnom, hogy ahhoz legyen egy kezelőfelület is, hogy mások is könnyen tudják használni azt adott mérésekhez.

 


Tudnál példát mondani egy olyan projektre vagy feladatra, amelyben a fizikai tudásod jelentős szerepet játszott? Hogyan alkalmaztad a fizika elméleteit és gyakorlatait a munkában?


Az egyik projektnél meg kellett oldani azt, hogy egy lézer teljesítményét ne a ráadott áram változtatásával moduláljuk. A TeWaTi-ban megismert, amúgy széles körben elterjedt, elektro-optikai modulátort sikeresen tudtam alkalmazni ebben az esetben a probléma megoldására. Egy másik példa lehetne az egyetemi optikai laborgyakorlatok közül a Spektrográf építése és kalibrálása gyakorlat: egy projektnél kérdéses volt a lézerek spektrális stabilitása, ennek a vizsgálatához egy nagy optikai felbontású spektrométert kellett terveznem és építenem, melynek megvalósításában a gyakorlaton szerzett tapasztalatokra tudtam támaszkodni.

 


Milyen irányban érdemes elindulni azoknak, akik hasonló karriert szeretnének elérni?


Én azt látom, hogy természettudományos szakokon elengedhetetlen a programozás ismerete, legyen szó fizikáról, matematikáról, vagy akármilyen mérnöki szakról. Aki tudja, hogy ilyesmivel szeretne foglalkozni, annak érdemes lehet elkezdeni foglalkozni vele, mert csak előnyére fog válni. Illetve mindenképp érdemes már az egyetem alatt labormunkát vállalni, amire a kutatócsoportoknál van is lehetőség.


Készítette: Dr. Tóth Bettina
Fotó: Semilab





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fizika_Napja_tervek_masolata_Facebook-borito

Nagy örömmel jelentjük be, hogy 2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja az SZTE Fizikai Intézetben (Tisza Lajos krt. 84-86., II. emelet)!

Screenshot_from_2024-12-18_09-43-55

2024. december 17-re virradóra elhunyt Dr. Nánai László professzor emeritus, nyugalmazott egyetemi tanár, Intézetünk korábbi munkatársa.

Kövess minket



instagramYouTube