Nevtelen_terv_10

A munkaerőpiac igénye indokolta a fotonikai mérnöki mesterszak indítását

Az SZTE Fizikai Intézet 2025 februárjától fotonikai mérnöki mesterszakot indít. A 4 féléves, Magyarországon egyedülálló, magyarnyelvű, gyakorlatorientált és innovatív képzésre 2024. november 15-ig jelentkezhetnek a fizika és mérnöki alapképzéseken végzett hallgatók. A képzés részleteiről Erdélyi Miklós szakfelelőst kérdeztük.

Mik indokolták a fotonikai mérnöki mesterszak elindítását?


A szak indításának több oka van. Az SZTE Fizikai Intézete ebben az évben indította el a fizikus-mérnöki BSc szakot, aminek egyik specializációja az alkalmazott fotonika. A szakra felvett hallgatóknak szerettünk volna üzenni, hogy van folytatása a képzésnek az MSc szintjén is. Másrészt a munkaerőpiaci szereplők oldaláról is folyamatos megkeresést kapunk, hogy magas szintű fotonikai és mérnöki ismeretekkel rendelkező kollégákat keresnek. Szegeden a lézerfizikai kutatások több évtizedes múltra tekintenek vissza, kiváló és tapasztalt kutatók vesznek részt az oktatásban. A fotonikai mérnöki MSc szakot ezen igényekre és tudásbázisra építve alakítottuk ki.



Miért egyedi a szak a hazai felsőoktatási képzések kínálatában?


A fotonikai mérnöki mesterszak egy hiánypótló szak. Fotonikához köthető kurzusok természetesen léteznek máshol is, de így egységes és összehangolt formában ez a tudományterület eddig nem jelent meg az itthoni felsőoktatási palettán. A fotonikai rendszerek szimulációjához szükséges elméleti alapoktól, a gépi tanulás fotonikai alkalmazásain keresztül a gyakorlatokon megszerezhető tényleges manuális készségekig széleskörű tudásra tesznek szert a hallgatók, amit közvetlen módon is kamatoztatni tudnak majd a jövőben.



Volt-e szerepe a külsős ipari és tudományos szereplőknek a képzés anyagának összeállításában?


Természetesen. A tanterv összeállítása során figyelembe vettük a korábbi ipari és kutatási együttműködések során megfogalmazott elvárásokat és igényeket. A szakon induló négy modul, a nanofotonika, az ultragyors fotonika, a biofotonika, illetve a kvantumoptika és kvantuminformatika is ezt tükrözi vissza. A képzés fontos elemét alkotja a Fizikai Intézetben és a társintézetekben elérhető nagyműszerpark és annak alkalmazási lehetőségeinek megismerése. A fotonikai rendszerek számítógépes tervezése és optimalizálása szintén egy alapvető elvárás volt az ipari partnerektől. A képzés négy féléves és az utolsó szemesztert a diákok cégeknél, kutatóhelyeken töltik, ahol a diplomamunkájukon dolgozhatnak és közvetlen munkatapasztalatot is gyűjthetnek.


Nevtelen_terv_8


Mit jelent a fotonika? A fotonikai alkalmazásoknak milyen szerepe van a mindennapi életben?


A fotonika a fény keltésével, terjedésével és detektálásával, továbbá a kapcsolódó alkalmazásokkal foglalkozó tudományterület. Hozzánk az információ döntő részben vizuális úton érkezik, így a fotonika fontosságát nem kell sokat bizonygatni. Fotonikai eszközök például a köztéri lámpák, a mobiltelefonok kijelzői és a digitális kamerák is. Nehéz lenne olyan eszközt mondani, amiben legalább egy fotonikai elem nem szerepel.



Hogyan kapcsolódik a fotonika a fotonikai mérnöki képzéshez?


A képzés során a hallgatók megismerik a fotonikai eszközök fizikai működési elvét, illetve a technikai megvalósítását, valamint képesek ezen eszközök működtetésére, alkalmazására, bevezetésére, beüzemelésére és integrálására is összetett rendszerekbe.



Mivel foglalkozhat egy fotonikai mérnök?


A hallgatóink alapos elméleti és gyakorlati ismereteiket kapnak. Ennek alapján a végzett hallgatóink alkalmasak lesznek új fotonikai eszközök, módszerek, technológiák és anyagok tervezésére, kidolgozására, kifejlesztésére, továbbá azok validálására és tesztelésére is. Széleskörű ismereteiknek köszönhetően kutatói és fejlesztő mérnöki pozíciókat is betölthetnek ipari vállalatoknál és kutatólaboratóriumokban egyaránt. Sokszor előfordul, hogy a végzett hallgatók számítógépes szimulációval, rendszerek vezérlésével vagy algoritmusok fejlesztésével kezdenek el foglalkozni, ezért ennek oktatására is nagy hangsúlyt fektetünk a képzésen. A fotonikai eszközök működésének fizikai alapjainak ismerete ekkor is óriási előnyt jelent.



Milyen ismereteket szerezhetnek a hallgatók a képzésen?


A fotonikai-mérnöki mesterszak egy gyakorlatorientált képzés számos laboratóriumi és számítógépes gyakorlattal. A korábban említett négy modul lehetőséget biztosít a hallgatóknak, hogy már a második félévben az érdeklődésüknek leginkább megfelelő kurzusokat vegyék fel. De nem szerettük volna nagyon leszűkíteni a képzési profilt, a szak elvégzéséhez nem elegendő az egy modulon belül meghirdetett kurzusok elvégzése, más modulok kurzusaiból is teljesíteni kell párat. Ez azért fontos, mert így a hallgatóknak szélesebb rálátásuk lesz a fotonikára. Kiemelendő, hogy a modultárgyak egy részét a társintézetekben tartjuk. Például az Ultragyors fotonika és a Biofotonika modulok egyes kurzusainak az ELI ALPS Lézeres Kutatóintézet, illetve a Szegedi Biológiai Kutatóközpont lesz a helyszíne.



Milyen gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek a hallgatók?


A klasszikus laboratóriumi gyakorlatokon, mint például a Haladó optika labor a fotonikai eszközök működésének fizikai alapjaival, a Fotonikai nagyműszerek kurzuson ezek gyakorlati felhasználásával, nagyobb rendszerekbe integrálhatóságával ismerkednek meg a hallgatók. A harmadik szintet a szakmai gyakorlat, valamint a projekt- és a diplomamunka jelenti, amikor önálló kutatási és fejlesztési feladatokon dolgoznak a diákok.


Nevtelen_terv_9


Milyen tudást lehet elsajátítani az egyes modulokon?


Négy modul közül választhatnak a diákok. A modulok átjárhatóak, azaz több modulból is vehetnek fel tárgyakat a hallgatók. A Nanofotonika modulban a hallgatók megismerkedhetnek azzal, hogy a nano-objektumok milyen hatást gyakorolhatnak a fény terjedésre. Ezen jelenségek optimalizálásának eredményeként javítható a bioszenzorok és fotodetektorok hatásfoka, javítható az orvosi képalkotás, chip-re integrálható kvantum-információ szelektív elemek készíthetők, elősegíthető az energetikai problémák megoldása, és akár a rák gyógyítása is. A modult választó hallgatók tanulnak az ún. metaanyagok tudományáról is, aminek tárgya olyan hullámhossznál kisebb periódusú mintázatban elrendezett nano-objektumok vizsgálata, amelyek integrálásával nemkonvencionális jelenségek idézhetők elő: elektromágneses árnyékolás, újgenerációs lézerek, koherens tökéletes abszorpció, a kiralitás és szimmetria-tulajdonságok ötvözése, illetve a nemlineáris jelenségek kontrollja.


A Biofotonika modulban a hallgatók megismerkedhetnek a biológiában és az orvostudományban mindinkább elterjedt mikrofluidikai (Lab-on-a-chip) rendszerek tervezésével, készítésével és alkalmazási módjaival. Ezek közül részletes betekintést kapnak a legfejlettebb nanotechnológiai eljárásokkal készített bioszenzorikai rendszerekbe, melyekkel csupán nanoliter térfogatú anyagmennyiséget felhasználva lehet fehérjék vagy akár kórokozók igen kis koncentrációját kimutatni. A modul egyik legizgalmasabb témája a lézerfény és biológiai anyag kölcsönhatása, melyet a gyógyászatban, pl. műtétek során akár robotikával kombinálva egyre szélesebb körben használnak ki.


Az Ultragyors fotonika modul keretében a hallgatók megismerik az ultrarövid lézerimpulzusok előállításának és erősítésének módszereit, ezen impulzusok alkalmazási területeit, illetve a használt diagnosztikai eszközök működésének fizikai hátterét. Szimulációs programokat írnak Python nyelven az ultrarövid impulzusok terjedése során fellépő időbeli alaktorzulások elméleti vizsgálatához, illetve különböző diszperziókompenzáló optikai eszközöket terveznek meg. A nemzetközi szinten is kiemelkedő ELI ALPS Lézeres Kutatóintézetben közelről láthatják ezen technikák gyakorlati megvalósítását, ráfókuszálva az attoszekundumos impulzusok keltéséhez szükséges eszközökhöz kapcsolódó mérnöki ismeretekre.


A Kvantumoptika és kvantuminformatika modult választó hallgatók megismerkednek a szoros értelemben vett „foton” fogalmával, azaz betekintést nyernek a fény részecsketermészetét is figyelembe vevő kvantumos leírásába. Ezzel az elmélettel magyarázhatók azok az úttörő kísérletek, amelyek a kvantumos információfeldolgozás alapelveit először igazolták, és a jelenleg már kereskedelmi forgalomban is elérhető kvantumkommunikációs eszközök, titkosító berendezések is a fotonképen alapulnak. A modul hallgatói a fizikai háttér megismerése után betekintést nyernek a kvantuminformatika alapjaiba is.


A képzés mennyire illeszkedik a nemzetközi munkaerőpiaci trendekbe?


Az Európai Unió által nevesített hat kulcstechnológia (advanced manufacturing, advanced materials, life-science technologies, micro/nano-electronics and photonics, artificial intelligence, security and connectivity) közül többhöz is szorosan kapcsolódik a fotonika, ami jelzi a terület fontosságát és a szakemberek iránti megnövekedett igényt. A fotonika tárgyú MSc szintű képzés már most is számos neves nyugat-európai egyetem képzési portfóliójának része. A teljesség igénye nélkül érdemes megemlíteni a Karlsruhe-i, a Lund-i vagy az Eindhoven-i egyetemeket. A fotonikai mérnöki MSc szak indításával hosszú távon biztosítani kívánjuk a nemzetközi kutatási trendekhez történő kapcsolódásunkat. A végzett hallgatók előtt nyitva van a kapu, külföldi kutatóhelyeken és cégeknél is el tudnak helyezkedni.

De természetesen a tanulási fázis nem zárul le a záróvizsgával, a megszerzett ismeretekre támaszkodva a végzett hallgatók reményeink szerint képesek lesznek résztvevőként vagy vezetőként hatékonyan bekapcsolódni kutatási, fejlesztési és innovációs egységek és csoportok munkájába.



Mi a különbség a fizikus MSc és a fotonikai mérnöki MSc szak között?


Kezdjük a hasonlóságokkal. Mindkét szakon széles és elmélyült tudással bíró szakemberek képzése folyik. A két szak egymással párhuzamosan halad, egymást kiegészíti és erősíti. Azt lehet mondani, hogy a fotonikai mérnöki MSc szak tanmenete jobban fókuszál az optikai és lézerfizikai tárgyakra és több mérnöki jellegű kurzus is szerepel a hálótervében. Az oktatói gárda kiegészült a társintézetek és kutatóhelyek szakembereivel. A projektmunkák és a nagyműszeres laborok integrálása a képzésbe gyakorlatiasabb irányba tolja el az oktatást.


A képzés további részletei IDE kattintva olvashatóak.

 





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Fejlec

Az osztrák és a nemzetközi intézmények tudósainak együttműködését célzó projekt keretében tart mini-kurzust Fehér László, a SZTE Elméleti Fizikai Tanszékének professzora.

Kövess minket



instagramYouTube