spal92_A_middle_age_female_astronomer_giving_a_presentation_to__4a00f464-3bf9-4d8e-a6cf-91aaeb48ef81

Amatőr csillagász, szakkörvezető és fizikushallgató – interjú Varga Anikóval

A fizika iránti érdeklődés már egészen kicsi gyerekekben is felkelthető. Ezt ismerte fel Varga Anikó amatőr csillagász is, a nagyszénási Mira Csillagászati Egyesület tagja. Anikó a helyi foglalkozások tartása mellett a KísérletEST bemutatóinkat is látogatja a gyerekekkel, és immár az SZTE fizikushallgatóinak egyike.

Honnan ered a csillagászat iránti érdeklődése?

A csillagászat iránti érdeklődésem még kisgyermek koromban kezdődött. Már kisiskolásként érdekelt a téma, és amikor felső tagozatos lettem, lehetőségem volt csatlakozni a nagyszénási csillagász szakkörhöz, amit alapítónk, Kiss György tartott még akkoriban. Később egy kicsit eltávolodtam a témától, de felnőtt fejjel újra csatlakoztam a csapathoz, amelyben most már egyesületi formában végezzük az ismeretterjesztést. 2017-ben elvégeztem egy csillagászati alaptanfolyamot a Magyar Csillagászati Alapítvány szervezésében, hogy én is bekapcsolódhassak az ismeretterjesztésbe. Jelenleg a szakköri foglalkozásokat ketten tartjuk az egyesületünk elnökével, Fődi Andrásnéval, aki nyugdíjas fizika-matematika szakos pedagógus.

Emellett az egyesület tagjaitól is sok segítséget kapunk előadások, távcsöves bemutatók tartására gyerektáborokban, és egyéb rendezvényeken, ahol minden korosztály képviselteti magát. Eddig főleg Békés megyében hívtak meg minket számos helyre, de idén nyáron a második csillagászati tábort tartottuk meg a vajdasági Kishegyesen. Emellett még a nagyszénási Kiss György Csillagdát is próbáljuk rendszeresen nyitva tartani az érdeklődők előtt.

 

Mi motiválja abban, hogy gyerekeknek tartson szakköri foglalkozásokat?

Az, hogy erősítsük a fiatalokban a természettudományok iránti érdeklődést, egy hasznos és érdekes hobbit adjunk nekik, amit akár később hivatásként is választhatnak. Emellett egy összetartó, családias hangulatú csapatba vonjuk be őket, ahol minden korosztály megtalálható az óvodástól a nyugdíjas korig, mivel a szakkör a Mira Csillagászati Egyesület berkein belül működik. Nem titkolt szándékunk az utánpótlás kinevelése is. Mindig van egy-két gyerek, aki a továbbtanulás után is visszajár hozzánk és aktív tagja lesz az egyesületnek.

 

A szakköri foglalkozások mellett az előző tanév kísérletes bemutatóinak aktív látogatói voltak. Honnan értesült a KísérletEST című kísérletes bemutatónkról?

A KísérletEST-ről először az SZTE TTIK nyílt napján hallottam Ignácz Ferenc tanár úrtól, és azonnal az volt az első gondolatom, hogy ide el kell hozni a gyerekeket. Persze azóta elkezdtem követni a SZTE Fizikai Intézet Facebook- és Instagram- oldalát, és látom, hogy ott is meg vannak hirdetve ezek az alkalmak.

 

Miért látogatnak el hozzánk hónapról hónapra a kísérletes bemutatóra?

A gyerekek lelkesen fogadták a KisérletEST látogatását és többen vannak, akik alig várják, hogy mikor megyünk legközelebb. Én kicsit féltem eleinte, hogy hosszú lesz nekik egy-egy előadás, de szerencsére alaptalan volt az aggodalmam. Még a legkisebbek is (4. osztályos általános iskolás) érdeklődve nézték végig a kísérleteket. Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon hasznos program a számukra, és a későbbi tanulmányaik során hasznosítani tudják majd az itt hallottakat. Mivel a csillagászat és a fizika szorosan összekapcsolódik, úgy tervezzük, hogy ezeket a látogatásokat rendszeressé tesszük, az idei tanév bemutatóira is járni fogunk, hogy minél több forrásból kapjanak tudást a szakköröseink.

 

Ön szerint a kísérletes előadások hogyan tudnak segíteni abban, hogy a diákok megszeressék és elköteleződjenek a természettudományok iránt?

A KísérletEST alkalmai szerintem nagyszerűen támogatják a fizikaoktatást, mivel nagyon érdekes, látványos kísérleteket láthatunk ezeken a bemutatókon. Sokkal könnyebben érthető és tanulható egy fizikai jelenség, ha azt működés közben láthatjuk. A tanulók így saját szemükkel láthatják, hogy a fizika nem unalmas, hanem nagyon MENŐ tantárgy. Remélem, ezen bemutatók hatására többen fogják választani a fizika szakot továbbtanuláskor.


Nemcsak a gyerekek választhatják a fizika szakot, hanem Ön is, hiszen az idei tanévtől levelező fizika szakos hallgatóink között tudhatjuk. Milyen motivációból jelentkezett a fizika szakra és milyen tervei vannak a jövőbeli diplomájával?

Valóban felvételt nyertem és beiratkoztam a fizika BSc szakra, levelező tagozatra. Ehhen a döntésemhez nagyban hozzájárult az, hogy jobban el szeretném mélyíteni a csillagászatban szerzett eddigi tudásomat. Az az elképzelésem, hogy a csillagászat specializációt választom a későbbiekben. Tisztában vagyok vele, hogy nem lesz könnyű menet munka mellett és ilyen életkorral (elég régóta vagyok fiatal), de bízom benne, hogy az elszántság és a téma iránti lelkesedés segít majd az akadályok leküzdésében. Mivel már idősebb korban szerezhetek így diplomát, nem tudom egyelőre, hogy milyen területen tudom majd hasznosítani azt, ami a munkát illeti. Abban viszont biztos vagyok, hogy az egyetemi oktatásnak köszönhetően még több érdekességet tudok megosztani a szakkörös diákjaimmal.





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fizika_Napja_tervek_masolata_Facebook-borito

Nagy örömmel jelentjük be, hogy 2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja az SZTE Fizikai Intézetben (Tisza Lajos krt. 84-86., II. emelet)!

Screenshot_from_2024-12-18_09-43-55

2024. december 17-re virradóra elhunyt Dr. Nánai László professzor emeritus, nyugalmazott egyetemi tanár, Intézetünk korábbi munkatársa.

Kövess minket



instagramYouTube