DSCN8709

Általános- és középiskolásoknak is élmény a Játsszunk fizikát! verseny

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád-Csanád Vármegyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete 3 fordulós versenyt hirdet fizikai kísérletekből általános és középiskolás diákok számára. Hat héten keresztül, kéthetenként egy-egy tudománytörténeti kérdést és három-három megoldandó kísérleti feladatot közlünk. Az első forduló kiírása már elérhető IDE kattintva, melyre a megoldásokat február 19-ig várjuk.

Még bőven van idő bekapcsolódni a jubileumi, 25. verseny első fordulójába, ezért kedvcsinálóként készítettünk egy összefoglalót a tavalyi év tapasztalataiból. Három középiskolás versenyzővel, a budapesti Bencével, a győri Tamással és Zoltánnal, illetve Erzsébet és Angéla tanárnővel és Milán tanár úrral beszélgettünk.


A feladatok nehézsége


Kíváncsiak voltunk arra, hogy a tanárok és a diákok mennyire tartották könnyűnek vagy nehéznek a feladatokat. Válaszadóink szerint erre nem lehet egyértelműen válaszolni. A végzős gimnazista, Bence már 7 éve részt vesz a versenyen, tehát általános iskolásként kezdte. Szerinte a feladatok súlyában azt is figyelembe kell venni, hogy:


„nyílt végűek a feladatok, ami azt jelenti, hogy nem is feltétlen kell, hogy megoldás legyen egy-egy kísérletre vagy legyen egy egyetemesen elfogadott magyarázat, sok ilyennel találkoztunk már.


Tehát a Játsszunk fizikát verseny feladatinak nincs egyetlen jó megoldásuk. A versenyzők ki tudják használni a kreativitásukat és minden diák meg tudja találni az örömét bennük. A győri középiskolás Tamás is hasonlóan vélekedik a feladatokról:


„a feladatok nehézsége attól függött nekünk, hogy mennyire ástuk bele magunkat, mert mindegyik feladatot meg lehetett csinálni csak úgy, ahogy a feladat leírta, de úgy is, hogy többet belegondoltunk, és sokkal komplikáltabbá tettük magunk számára.”


Tamás felkészítő tanára, Milán tanár úr abszolút egyet értett azzal, hogy a feladatok nehézségét a versenyzők határozzák meg. E kapcsán hozzátette, hogy:


„ez nagyon jó benne, hogy nem lehet azt mondani, hogy ez a verseny nehéz vagy könnyű, mert ez a verseny annak nehéz, aki nagyon mélyen bele akar menni egy problémába, akár azt matematikailag akarja leírni vagy tényleg egzaktul megcsinálni a kísérletet. Ugyanakkor annak, aki azt szeretné, hogy sikerélménye legyen, és lelkesen cselekedni akar, annak könnyű.”


Épp ezért szól ez a verseny széles korosztálynak, hiszen az általános és középiskolás diákok is meg tudnak oldani minden feladatot a maguk szintjén. Ehhez pedig a tanáraik mellett sokat segít a feladatmegoldásban az internet is. Angéla tanárnő tapasztalata szerint már az általános iskolások is


„nagyon jól kezelik az internetet, csomó mindennek utánanézek. Sőt, az angol nyelvű szakirodalmat is megnézik, angol nyelvű videókat néznek.”


DSCN8667

 

Kísérletek


A diákok és a tanárok is élveztek minden feladatot, de a tudománytörténeti feladatok mellett külön hangsúlyozták, mennyire szerették a kísérleteket. Erzsébet tanárnő nagyon fontosnak tartja a kísérleteket, mert szerinte:


„a kísérlet örökre megmarad a gyerekben, az kitörölhetetlen. Ennek a versenynek pont ez a lényege és ez a legszebb dolog az egészben, hogy évek múlva is emlékezni fognak a kísérletekre, amiket láttak vagy maguk végeztek el.”


Milán tanár úr szerint a kísérletekkel fel lehet kelteni a gyerekek érdeklődését a fizika iránt. Úgy látja, hogy a diákok:


„szeretnek kísérletezni, tehát amikor nem számolásról szól az egész dolog, hanem gondolkodni kell, kísérletezni, újra próbálkozni, áttervezni és megint újra próbálkozni, az tetszeni szokott nekik. Sokan szeretik a gyakorlatiasabb irányt.”


DSCN8732

 

Készégfejlesztés


A verseny nagyban hozzájárult a diákok egyes készségeinek fejlesztésében. A győri középiskolások kiemelték, hogy a feladatok elvégzése során tanultak meg forrasztani, amire egyébként nem biztos, hogy sort kerítettek volna, illetve a fizikatudásuk is sokat fejlődött, ami a tananyag későbbi elsajátításában sokat fog nekik segíteni. A már 7 éve versenyző Bence pedig elmondta, hogy a versenyévek alatt:


„önállóbb lettem a kísérletezéssel. Úgy kezdődött, hogy a tanárnőm felügyelete mellett kísérleteztem és most ott tartok, hogy igazából én készítem fel a nálam kisebbeket, azaz mentorálom őket a feladatokkal kapcsolatban, hogyan érdemes azokat elvégezni.”


Tanáraik pedig kiemelték, hogy a diákok megtanultak nagyközönség előtt beszélni, ami az érettségikor mindenképp hasznos lesz, és a problémamegoldó képességük is sokat fejlődött. A problémamegoldás kapcsán Milán tanár úr szerint:


„nemcsak az a fontos, hogy a diák észrevegye a problémát és megoldja, hanem rájöjjön arra, hogyan lehet még jobban megoldani. Az iskolában sokszor nehéz olyan feladatokat adni, amiknek távlatai vannak, és a diákokat arra szoktatni, hogy ne csak azt a problémát oldják meg, amit leírtak nekik, mert egy egyszerű szöveges feladatnak van egy megoldás és kész, akkor vége van. A valós problémák, amikkel az ember a mindennapi életben szembesül, újabb és újabb problémákat szülnek, amik észrevétele fontos. A verseny nagy tapasztalata volt, hogyha egy problémába jobban belemegyünk, új kapuk nyílnak ki és sosincs vége.”


Mindemellett pedig a megkérdezett tanárok és diákok egyaránt kiemelték a csapatmunkában való fejlődés fontosságát. Például Bence elmondta, hogy


„megtanultam csapatban dolgozni. Megtanultam azt, hogy hogyan kell egymás kompetenciáit kiaknázni, tehát, hogyha valamihez én jobban értek, vagy valamihez a csapattársam jobban ért, akkor úgy kezdünk el dolgozni. Meg rájöttem, hogyha közösen dolgozunk valakivel, akkor az önzetlenség a siker kulcsa. Tehát, az ember nem dolgozhat „egóból”, hanem meg kell bíznia a másikban annyira, hogy ki adhassa a munkának ezen vagy azon részét.”

 

DSCN8676


Hozadék


A verseny nemcsak a diákok tudásának és készségeinek fejlesztésében játszott komoly szerepet, hanem a fizikához való hozzáállásuk is sokat változott. Tanáraik szerint a Játsszunk fizikát! versenynek köszönhetően sokkal jobban átlátják, mit is jelent a fizika. Erzsébet tanárnő szerint a diákok ezután:


„láthatják a jövőt, azaz láthatják, hogy a fizikának van jövője és érdemes tanulni. Láthatják, hogy van benne sok-sok lehetőség a továbbtanulást illetően és nem csak egyféle úton lehet elindulni. Ez nagyon motiváló számukra.”


Milán tanár úr szerint is sokat jelent a verseny a diákok továbbtanulási terveiben. Szerinte:


„így a diákokat el lehet terelni egy olyan út felé, ami akár a természettudományos kutatói életpálya felé is vezethet.”


A felkészítő tanárok jól gondolják, hogy a verseny elmélyíti a diákokban a természettudományok iránti szeretetet. Bence például elmondta, hogy a hétszeri részvételének köszönhetően:


„igazából ez a verseny volt az, ami miatt rájöttem, hogy én szeretem a természettudományokat és szeretnék ezzel foglalkozni a későbbiekben.”


Zoltán pedig nagy lendületet kapott a fizika további műveléséhez:


„eddig is szerettem a fizikát, de most már még jobban belelendültem. Nemcsak a feladatok megoldása, de az is tetszett, hogy ez egy verseny, így a jövőben még több versenyen szeretnék indulni.”


Játssz velünk Te is fizikát!


Készítette: Dr. Kopasz Katalin és Dr. Tóth Bettina

Fotók: Molnár Dániel






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec_SZTE_FI_2

2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja és a Budó Ágoston Fizikai Feladatmegoldó Verseny eredményhirdetése az SZTE Fizikai Intézetben. A tudománynépszerűsítő programon előadásokkal, standos bemutatókkal és laborlátogatásokkal készülünk az érdeklődőknek.

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Kövess minket



instagramYouTube