bodi

Az SZTE-től a Princetonig: Dr. Bódi Attila csillagász karrierútja

Bódi Attila az SZTE Fizikai Intézetben szerezte csillagász mesterdiplomáját 2014-ben, azóta doktori fokozatot is szerzett, jelenleg pedig a Princeton Egyetemen dolgozik az Egyesült Államokban. A cikkben Attilától megtudhatjuk, hogy hogyan boldogul egy szegedi csillagász a tengerentúlon, hogyan élte meg az egyetemi éveit, és tanácsokat is ad a csillagásznak készülő fiatalok számára.

Honnan ered a csillagászat iránti érdeklődésed?


Én nem a klasszikus csillagászok közé tartozom, akiknek van egy-egy meghatározó gyermekkori élménye, amely elindította őket az úton. Az én csillagászat iránti érdeklődésem egészen későn alakult ki. Középiskolában, 10. osztályban kezdtem felfigyelni a matematika és a fizika szépségeire. Ekkortájt a csillagászatot a különböző magyar tudománykommunikációs lapok csillagászati hírekkel foglalkozó hasábjain kezdtem el követni. Mindaddig műszaki vonalon, az elektrotechnika világában tudtam magam elképzelni. Az érettségi előtti pályaválasztás nem is ment könnyen. Szegediként sokat hezitáltam aközött, hogy a Műegyetemre menjek, vagy maradjak szülővárosomban és a Szegedi Tudományegyetemen mélyebben is megismerkedjek a tudomány világával. Most már nem kérdés, hogy jó döntést hoztam, amikor a szegedi fizika szakot jelöltem meg első helyen.


Hogyan emlékszel vissza a szegedi egyetemi évekre? Van-e olyan élmény, ami különösen meghatározó volt a pályád szempontjából?


Azt hiszem én is azok közé tartozom, akik azt állítják, hogy az egyetemi évei voltak a legszebbek. Nagyon sokat köszönhetek a szaktársaimnak, akikkel már az első hetekben sikerült a közös hangot megtalálni. Remek közösség alakult ki, ami nagyon sokat számított a zárthelyikkel és vizsgákkal teli időszakok átvészelésében. Azt hiszem, egy jó közösség nélkül, magányosan sokkal nehezebb lett volna az évről-évre újabb és újabb oldalát megmutató tudományos világ megértése.


Szakmai szempontból a legnagyobb hatást az gyakorolta rám, hogy az első évben részt vehettem az ún. csillagász kiránduláson. Ez egy akkoriban időről- időre megszervezett program volt, amely során a csillagászat iránt érdeklődő hallgatóknak lehetőségük nyílt az ország különböző csillagászati kutatóhelyeinek meglátogatására. A kétnapos kirándulás éjszakai programja során látogatást tettünk a Mátrában található Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézet Piszkéstetői Obszervatóriumában, ahol Szatmáry Károly, Vinkó József, Szalai Tamás és Székely Péter csillagászok olyan átéléssel meséltek a távcsövekről és a csillagos égboltról, hogy a kísérleti fizika felé tartó pályámat teljes mértékben eltérítették. Emiatt a második évemet már csillagász szakirányosként kezdtem, ahol előadásról előadásra egyre jobban beleláttam a szakma igazi valójába.


Milyen útravalót kaptál a szegedi egyetemi éveid alatt? Mi az, amit innen magaddal vittél, és ami segített eljutni a budapesti CSFK Csillagászati Intézetbe, majd a Princetonra?


Számomra két dolog volt az egyetemi éveim alatt, amelyek nélkül ma nem lehetnék ott, ahol vagyok. Az első, hogy nagyon sokat tanultam a nemzetközi tapasztalatokkal és eredményekkel rendelkező oktatóimtól. Az, hogy fizika szakról indulva kezdtem el a csillagászattal foglalkozni, olyan előnyökkel járt, minthogy megtanultam különböző eszközökkel, akár laborkörülmények között is dolgozni. Továbbá a csillagászat elméleti részének megértéséhez is nagyon erős alappal rendelkeztem. Csillagászként az egyik legfontosabb dolog, amit az egyetemnek köszönhetek, hogy Szegeden a képzés nagyon nagy hangsúlyt fektet a gyakorlatiasságra, mind a megfigyelések, mind a programozás terén.


A második, hogy részese lehettem a Szegedi Csillagvizsgáló életének. Már elsős hallgatóként is ki-kijártam a Csillagvizsgálóba, amely — ahogyan most is — minden péntek este nyitva állt az érdeklődők előtt. Kezdetben segéd voltam, majd előadó lehettem, végül már az egyik fő programszervező szerepét öltöttem magamra. Az itt megszerzett előadói képességeket nagyon nehéz csupán tanulással elsajátítani, a gyakorlás elengedhetetlen. A megszerzett tapasztalatokat pedig nemcsak a csillogó szemű látogatók tekintetében, hanem a nemzetközi konferenciákon tartott előadások alkalmával is lehet kamatoztatni.


attila

Bódi Attila


Mivel foglalkozol jelenleg a Princeton Egyetemen?


A Magyar Automatikus Távcsőhálózat (HATNet; Hungarian Automated Telescope Network) a fényesebb változócsillagok fényességváltozásainak automatikus nyomonkövetésével foglalkozik. A projekt fő célja fedési exobolygók felfedezése, azaz a csillaguk előtt elvonuló, emiatt a csillag fényében apró halványodást okozó bolygók megtalálása. A sikeres programot, amely eddig közel 900 exobolygót fedezett fel, a Princeton Egyetemen dolgozó professzor, Bakos Gáspár vezeti. Én ehhez a csoporthoz csatlakoztam, ahol jelenleg egy új, teljeségbolt-megfigyelő távcsőrendszer tesztelésén és (táv)működtetésén dolgozom. A chilei Las Campanas obszervatóriumba telepített eszköz a HATPI nevet viseli, ahol a PI arra a térszögre utal, amit a távcső lát. Vagyis a teljes déli égboltot folyamatosan meg tudjuk figyelni exobolygó-átvonulások után kutatva.


Mit tanácsolnál azoknak a fiataloknak, akik csillagászati pályán gondolkodnak? Mi segíthet nekik kitűnni ezen a pályán?

 

Az egyetemi órák szükséges és elengedhetetlen tudás megszerzését biztosítják, viszont a tudomány folyamatosan fejlődik és művelése nem könnyű feladat. Érdemes már akár az első tanévben elgondolkozni azon, hogy elkezdjenek egy témával mélyebben is foglalkozni. Ne féljenek felkeresni az oktatóikat témajavaslatok után érdeklődve! A diákként végzett kutatómunka nem csak a szakdolgozat megírása miatt fontos; például a tudományos diákköri konferencián bemutatott eredmények jó alapot szolgáltatnak a későbbi tudományos pálya sikerességéhez. Végül talán a legfontosabb, hogy ha van rá lehetőségük, próbáljanak ki többféle témát is, hogy megtalálják azt, amivel igazán foglalkozni szeretnének.



A borítóképen: A HATPI-ról és a déli égboltról készült hosszú expozíciós idejű kép.

A kép bal oldalán a Nagy Magellán, jobbra tőle pedig a Kis Magellán-felhő látható. Balra, lent a Tejút figyelhető meg.

A képet Bakos Gáspár készítette 2024. november 25-én a Las Campanas obszervatóriumból, Chilében.









Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fizika_Napja_tervek_masolata_Facebook-borito

Nagy örömmel jelentjük be, hogy 2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja az SZTE Fizikai Intézetben (Tisza Lajos krt. 84-86., II. emelet)!

Screenshot_from_2024-12-18_09-43-55

2024. december 17-re virradóra elhunyt Dr. Nánai László professzor emeritus, nyugalmazott egyetemi tanár, Intézetünk korábbi munkatársa.

Kövess minket



instagramYouTube