IMG_20230922_131118

Hogyan éld túl az első egyetemi éved? – Kiss Luca Kata másodéves fizikushallgató a tapasztalatairól mesélt

Júliusban, a felvételi ponthatárok kihirdetése után újdonsült hallgatóink fellélegezhettek, hogy az elmúlt évek megfeszített munkája után végre teljesült az álmuk: fizika vagy fizikatanár szakon folytathatják tanulmányaikat. Ám a neheze csak most jön, hiszen egy teljesen új környezetben, új közösségben és tanulási-oktatási struktúrában jól teljesíteni nem könnyű feladat. Megkérdeztük Kiss Luca Katát, másodéves fizikus hallgatónkat, ő hogyan élte meg az első év kihívásait, bízva abban, hogy tapasztalatai motivációt adnak elsőéveseinknek!

Mi motivált arra, hogy fizika szakon folytasd a tanulmányaid?

Mindig is érdekelt, hogyan és milyen szabályszerűségek alapján működik a minket körülvevő világ. Szerencsésnek tudhatom magam olyan szempontból, hogy a családunkban erősen megmutatkozik a reálos beállítottság, így könnyedén beszélgetőpartnerre leltem bármelyik tudományágat illetően. Egészen hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a jövőmet illetően a fizikai irány lenne elsősorban a megfelelő döntés. Tulajdonképpen hatéves korom óta tudom, hogy fizikus akarok lenni, de részleteiben még ma is körvonalazódik, hogy végül milyen szakterületen helyezkednék el.


Miért pont az SZTE-t választottad?

Szegeden egyetemistának lenni egy igazán különleges élmény, mélyen átható az egyetemi városi hangulat, amelyhez hasonlót máshol még nem tapasztaltam. Az egyetem mindig is különleges helyet foglalt el a szívemben, mivel egészen fiatal koromtól kezdve lehetőségem nyílt belelátni az SZTE szakmai működésébe: piacképes tudást és rengeteg előre lépési lehetőséget biztosít a hallgatóknak, miközben a tanszékeken, karokon is színvonalas munka folyik.


Így az első éved után hogy látod, jó döntés volt az SZTE fizika szakját választani?

Teljes mértékben úgy gondolom, hogy jó döntést hoztam a szakommal kapcsolatban. Habár mindig széles volt az érdeklődési palettám, mindig visszataláltam a fizikához és ezen a szakon megismerhettem olyan embereket – diákokat és tanárokat egyaránt –, akik hozzám hasonló szenvedéllyel állnak hozzá.


Tavaly fizikus hallgatótársaid közül te érted el a legmagasabb felvételi pontszámot. Hogyan értékeled, mennyire volt nehéz vagy könnyű teljesíteni az első évet, a szorgalmi időszakot és a vizsgaidőszakot egyaránt?

- Egy alapjaiban más rendszerre átszokni egyáltalán nem könnyű feladat. Ezúton is szeretném megköszönni oktatóinknak az áldozatos munkájukat, amivel lehetővé tették számunkra az első év akadálytalan abszolválását. Az ő támogatásuk és odaadásuk sokat hozzátett ahhoz, hogy azt mondhassam, nem volt nehéz teljesíteni az elmúlt féléveket. Az első vizsgaidőszak az, ami próbára teheti és teszi is az ember önfegyelmét. Az effektív időbeosztás a kulcsa mindennek, amennyiben az ember elsajátítja ezt a képességet, nagy baj már nem lehet.


Hogyan tudtál alkalmazkodni a középiskola után a teljesen új, egyetemi környezethez?

Az egyetem egy hatalmas ugrás tanulmányi és életviteli szempontból is a középiskola után. Nem is kevés hallgató követi el azt a hibát, hogy a lazább mindennapok miatt kampánytanulásba kezdenek és csak későn, a vizsgaidőszak küszöbén realizálják a problémát. Számomra ennek az elkerülése volt az egyik – talán legfontosabb – szempont. Megemlíteném, hogy ez a hozzáállás már jóval az egyetem előtt megfogalmazódott bennem volt tanáraimnak köszönhetően, akik itt a szegedi Radnótiban fontos távlati célként tartják szem előtt, hogy a diákokat megfelelően felkészítsék az egyetemi környezetben való boldogulásra és a felsőbb szintű tanulmányokra.


Milyennek találod az egyetemi közösséget?

Tapasztalataim alapján mondhatom, hogy a szegedi egyetemi közösség remek. Főként a szakomról tudok nyilatkozni, ahol alig vagyunk „maroknyian”, mégis ez a csekély létszám közelebb hozza egymáshoz az embereket. Szaktól függetlenül nekem csak pozitív élményem volt a hallgatótársaimmal kapcsolatban, hisz mindenki nagyon segítőkészen áll a másikhoz. Kifejezetten családias légkör uralkodik nálunk.


Mit üzennél a most elsős fizikushallgatóknak?

Szakmai oldalról mindenképpen azt üzenném, hogy konzekvensen álljanak hozzá a tanuláshoz. A tanterv menete hosszú évnyi didaktikai tapasztalatok alapján lett kidolgozva, ezért fontos, hogy már az elején megértsék az alapokat, mivel szinte minden – még a ránézésre egymástól független kurzusok is – egymást érintő ismeretekre alapoznak.

Közösségi szempontból pedig olyasmit üzennék, hogy a tanulás mellett jusson elég idő a pihenésre és a szórakozásra is. Számos program várja a hallgatókat az egyetemen, melyek keretein belül lehetőség nyílik a kikapcsolódásra és ismerkedésre különböző évfolyamok és szakok diákjai között.

Az egyetemista kor az egyik legjelentősebb életszakasz az emberek életében, ne fecséreljék el ezeket az éveket, semmilyen szempontból.






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

Fejlec_SZTE_FI_4

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád-Csanád Vármegyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete 26. alkalommal 3 fordulós versenyt hirdet fizikai kísérletekből általános és középiskolás diákok számára.

Friss hírek

Fejlec_SZTE_FI_9

Hogyan lesz egy végzett fizikusból IT biztonsági szakember a világ egyik legnagyobb játékgyártó vállalatánál? Interjúnkban Varga Dániel, egy olyan szakember mesél karrierútjáról, aki az SZTE Fizikai Intézet AdOptIm kutatócsoportjából indulva a LEGO Csoport Digitális Biztonság csapatában találta meg hivatását. Bár munkájában közvetlenül nem használja a fizikatudását, az egyetemi évek során megszerzett analitikus gondolkodás, problémamegoldó készség és adatfeldolgozási tapasztalat kulcsszerepet játszik mindennapi feladataiban. Cikkünkben betekintést nyerhetünk abba, hogyan vezetett az útja az IT világába, milyen kihívásokkal találkozik, és mi teszi izgalmassá a kiberbiztonság területét.

Fejlec_SZTE_FI_2

A fizika már eddig is számtalan eszközzel segítette az orvosok munkáját. A Fotoakusztikus Kutatócsoport munkatársai több mint 10 éve fejlesztenek az SZTE több orvosi kutatócsoportja számára olyan műszereket, amelyek a kilélegzett levegő gázösszetételének diagnosztikai célú vizsgálatára alkalmasak. Egy általuk fejlesztett fotoakusztikus műszerrel a kilélegzett levegő metán-tartalmát vizsgálták az ELI ALPS Lézeres Kutatóintézetbe szervezett februári véradáson során.

Kövess minket



instagramYouTube