IMG_20230922_131118

Hogyan éld túl az első egyetemi éved? – Kiss Luca Kata másodéves fizikushallgató a tapasztalatairól mesélt

Júliusban, a felvételi ponthatárok kihirdetése után újdonsült hallgatóink fellélegezhettek, hogy az elmúlt évek megfeszített munkája után végre teljesült az álmuk: fizika vagy fizikatanár szakon folytathatják tanulmányaikat. Ám a neheze csak most jön, hiszen egy teljesen új környezetben, új közösségben és tanulási-oktatási struktúrában jól teljesíteni nem könnyű feladat. Megkérdeztük Kiss Luca Katát, másodéves fizikus hallgatónkat, ő hogyan élte meg az első év kihívásait, bízva abban, hogy tapasztalatai motivációt adnak elsőéveseinknek!

Mi motivált arra, hogy fizika szakon folytasd a tanulmányaid?

Mindig is érdekelt, hogyan és milyen szabályszerűségek alapján működik a minket körülvevő világ. Szerencsésnek tudhatom magam olyan szempontból, hogy a családunkban erősen megmutatkozik a reálos beállítottság, így könnyedén beszélgetőpartnerre leltem bármelyik tudományágat illetően. Egészen hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a jövőmet illetően a fizikai irány lenne elsősorban a megfelelő döntés. Tulajdonképpen hatéves korom óta tudom, hogy fizikus akarok lenni, de részleteiben még ma is körvonalazódik, hogy végül milyen szakterületen helyezkednék el.


Miért pont az SZTE-t választottad?

Szegeden egyetemistának lenni egy igazán különleges élmény, mélyen átható az egyetemi városi hangulat, amelyhez hasonlót máshol még nem tapasztaltam. Az egyetem mindig is különleges helyet foglalt el a szívemben, mivel egészen fiatal koromtól kezdve lehetőségem nyílt belelátni az SZTE szakmai működésébe: piacképes tudást és rengeteg előre lépési lehetőséget biztosít a hallgatóknak, miközben a tanszékeken, karokon is színvonalas munka folyik.


Így az első éved után hogy látod, jó döntés volt az SZTE fizika szakját választani?

Teljes mértékben úgy gondolom, hogy jó döntést hoztam a szakommal kapcsolatban. Habár mindig széles volt az érdeklődési palettám, mindig visszataláltam a fizikához és ezen a szakon megismerhettem olyan embereket – diákokat és tanárokat egyaránt –, akik hozzám hasonló szenvedéllyel állnak hozzá.


Tavaly fizikus hallgatótársaid közül te érted el a legmagasabb felvételi pontszámot. Hogyan értékeled, mennyire volt nehéz vagy könnyű teljesíteni az első évet, a szorgalmi időszakot és a vizsgaidőszakot egyaránt?

- Egy alapjaiban más rendszerre átszokni egyáltalán nem könnyű feladat. Ezúton is szeretném megköszönni oktatóinknak az áldozatos munkájukat, amivel lehetővé tették számunkra az első év akadálytalan abszolválását. Az ő támogatásuk és odaadásuk sokat hozzátett ahhoz, hogy azt mondhassam, nem volt nehéz teljesíteni az elmúlt féléveket. Az első vizsgaidőszak az, ami próbára teheti és teszi is az ember önfegyelmét. Az effektív időbeosztás a kulcsa mindennek, amennyiben az ember elsajátítja ezt a képességet, nagy baj már nem lehet.


Hogyan tudtál alkalmazkodni a középiskola után a teljesen új, egyetemi környezethez?

Az egyetem egy hatalmas ugrás tanulmányi és életviteli szempontból is a középiskola után. Nem is kevés hallgató követi el azt a hibát, hogy a lazább mindennapok miatt kampánytanulásba kezdenek és csak későn, a vizsgaidőszak küszöbén realizálják a problémát. Számomra ennek az elkerülése volt az egyik – talán legfontosabb – szempont. Megemlíteném, hogy ez a hozzáállás már jóval az egyetem előtt megfogalmazódott bennem volt tanáraimnak köszönhetően, akik itt a szegedi Radnótiban fontos távlati célként tartják szem előtt, hogy a diákokat megfelelően felkészítsék az egyetemi környezetben való boldogulásra és a felsőbb szintű tanulmányokra.


Milyennek találod az egyetemi közösséget?

Tapasztalataim alapján mondhatom, hogy a szegedi egyetemi közösség remek. Főként a szakomról tudok nyilatkozni, ahol alig vagyunk „maroknyian”, mégis ez a csekély létszám közelebb hozza egymáshoz az embereket. Szaktól függetlenül nekem csak pozitív élményem volt a hallgatótársaimmal kapcsolatban, hisz mindenki nagyon segítőkészen áll a másikhoz. Kifejezetten családias légkör uralkodik nálunk.


Mit üzennél a most elsős fizikushallgatóknak?

Szakmai oldalról mindenképpen azt üzenném, hogy konzekvensen álljanak hozzá a tanuláshoz. A tanterv menete hosszú évnyi didaktikai tapasztalatok alapján lett kidolgozva, ezért fontos, hogy már az elején megértsék az alapokat, mivel szinte minden – még a ránézésre egymástól független kurzusok is – egymást érintő ismeretekre alapoznak.

Közösségi szempontból pedig olyasmit üzennék, hogy a tanulás mellett jusson elég idő a pihenésre és a szórakozásra is. Számos program várja a hallgatókat az egyetemen, melyek keretein belül lehetőség nyílik a kikapcsolódásra és ismerkedésre különböző évfolyamok és szakok diákjai között.

Az egyetemista kor az egyik legjelentősebb életszakasz az emberek életében, ne fecséreljék el ezeket az éveket, semmilyen szempontból.






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec_SZTE_FI_2

2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja és a Budó Ágoston Fizikai Feladatmegoldó Verseny eredményhirdetése az SZTE Fizikai Intézetben. A tudománynépszerűsítő programon előadásokkal, standos bemutatókkal és laborlátogatásokkal készülünk az érdeklődőknek.

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Kövess minket



instagramYouTube