javasolt_nyitokep

„Amit megnézünk, azt megjegyezzük, amit kipróbálunk, azt pedig megértjük” – 7 érv a KísérletEST mellett

„Amit megnézünk, azt megjegyezzük, amit kipróbálunk, azt pedig megértjük” – írta Tóth Krisztina tanárnő kérdőívünkben, amit a KísérletEST-ről alkotott tanári vélemények megismerésére készítettünk. Felmértük 10, a programra visszatérő tanár véleményét, hiszen kíváncsiak voltunk, hogy miért térnek vissza hónapról hónapra egyre több diákkal a kísérletes bemutatónkra, milyenek a diákjaik visszajelzései és hogyan tudják hasznosítani a nálunk szerzett tudást. Válaszaik alapján 7 érvet állapítottunk meg, miért érdemes a diákoknak és a tanároknak Ignácz Ferenc kísérletes műsoraira járni, aminek szezonnyitó előadását 2024. október 11-én pénteken 16 órától és 12-én szombaton 11 órától tartjuk.

1. A látványos kísérletek felkeltik a diákok érdeklődését a fizika és más természettudományok iránt.

A látványos bemutatókkal könnyen meg lehet ragadni a diákok figyelmét, főleg, ha ezen keresztül meg is értik az egyébként száraznak tűnő tananyagot. Ráadásul a diákok már korán egyetemi közegbe kerülnek a KísérletEST-re látogatással, megismerkedhetnek az épületekkel, egyetemi oktatóval találkozhatnak, ami miatt sokkal elkötelezettebbé válhatnak a potenciális szak és felsőoktatási intézmény felé.

 

„Általánosságban elmondható, hogy a fizika az egyik legkevésbé kedvelt tantárgy a diákok körében. De van a tantárgynak egy nagyon közkedvelt módszertani eszköze: ez pedig a kísérletezé, és a mérések. A kísérletezés érdekessé, és hitelessé teszi a fizikát a diákok számára. Véleményem szerint a fizika iránt leginkább a 7–8. osztályos diákok érdeklődnek. Ebben a korban sokat lehet tenni, hogy megszeressék a tantárgyat, aminek a legjobb eszköze a kísérleti bemutatókon való részvétel, bemutatók tartása.”

(Tóth Krisztina)

 

„Gyakran a fizika tantárgyi előmenetelben lassan haladók értékei is kiderülhetnek, ami megváltoztathatja a gyerek önértékelését, így segítve az örömteli tanulást. Biztos vagyok abban, hogy ezen a tevékenységek segítségével a fizika tantárgy kedveltségi mutatója jelentősen változik.”

(Tasi Zoltánné)

 

2. Élőben láthatnak a diákok olyan kísérleteket, amire az iskolában nincs lehetőségük.

Több megkérdezett tanár is azzal szembesül, hogy iskolájuk szegényes fizikaszertára és a fizikaórák alacsony száma miatt kevésbé van lehetőség az órákon kísérletek bemutatására, pedig a diákoknak lenne rá igényük. Így a tanulók a KísérletEST-en olyan kísérleteket láthatnak, amikre egyébként nem kerülne sor, vagy tanáruk csak videón tudná bemutatni nekik.

 

„Az órákon nincs lehetőség idő és eszköz hiányában sem bemutatni ennyi kísérletet. Így ezzel próbálom segíteni a megértést, és talán motivációnak is nagyon jó a sok izgalmas kísérletet látni. Személy szerint 1-2 ötletet mindig látok olcsó, de látványos kísérletek bemutatására, amiket házilag is meg tudok oldani.”

(Zajacz Lajos)

 

DSCN0135


3. A kísérletek segítenek megérteni az elméletben tanultakat.

A látványos kísérleteknek köszönhetően sokkal könnyebben meg tudják tanulni az anyagot, hiszen az, amit élőben látnak és akár még ki is próbálhatnak, jobban rögzül, mintha csak hallanának vagy olvasnának róla. Ráadásul az iskola falain kívül látott programokkal, jelen esetben a kísérletekkel élményszerűvé válhat a tanulás.

 

„A KísérletESTeken olyan ismeretek birtokába jutnak a sok kísérlet kapcsán, amilyeneket semmilyen tankönyv nem tud jobban közvetíteni a számukra. Az iskolában pedig nincs lehetőség sok-sok kísérlettel fűszerezni egy-egy órát. A gyereket pedig elsősorban ez érdekelné, főleg ha ők is kipróbálhatják. Hiszem, hogy a mai gyerekkel talán így lehet megszerettetni ezt a tárgyat. Hiszen a törvények, fogalmak egy-egy dolgozat erejéig a fejükben maradnak, ha megtanulják, de utána szinte teljesen törlődnek. Talán így hosszabb távon emlékeznek a jelenségekre, és magyarázatukra.”

(Tasi Zoltánné)

 

„A tanórákon tanult ismereteket illusztrálja, elmélyíti egy ilyen
kísérleti bemutató. A diákok rendszerezett formában, átismételhetik az
adott témakörben megismert fogalmakat, jelenségeket. Nagyon hasznos egy
ilyen rendszerező áttekintés.”

(Csiszár Imre)

 

Több megkérdezett tanár is említette, hogy a KísérletEST-eken látott kísérletekre visszautalnak az óráikon, ha az adott tananyaghoz érnek, és a diákok emlékeznek a látottakra.

 

„A természettudományos élmények sorozata nélkül lehetetlen megváltoztatni a diákok fizikára vonatkozó gondolkodásmódját. Elsődleges legyen a diákok érdeklődésének felkeltése, olyan kísérletek és más szemléltető anyagok összegyűjtésével, amelyekből kibontakozhat a megértő gondolkodás. Ezért a KísérletESTen látottakat, biztosan fel tudja idézni, amikor tanórán hall róla. Tudja kapcsolni az elméleti anyagot, olyan működő kísérlethez, amely igazolta a jelenséget. Elvárom minden esetben a résztvevőktől, hogy a számukra leginkább tetsző kísérletet jegyezzék le, és meséljék el tanórán az osztálytársaiknak, illetve írásos elemzést készítsenek róla. Így még inkább figyelnek minden percben, és jegyzetelnek. Ezzel mélyül az ismeretük, és rögzülnek jobban a hallottak.”

(Tasi Zoltánné)

 

DSCN0157


4. A KísérletEST fejleszti a diákok gondolkodását.

A kísérletek figyelése gondolkozásra készteti a diákokat, ami segít a logikus gondolkozás fejlesztésében. Ahogy könnyebben sikerül befogadniuk a tananyagot a kísérleteknek köszönhetően, a fizikatanulás is nagyobb élmény lesz számukra. Mindemellett sok diákot nem tud elkísérni a tanáruk, így egyedül utaznak városunkba, amivel az önállóságuk fejlődik.

 

„A kísérletes bemutató egyszerre komoly hangvételű és szórakoztató. A diákok sokszor észre sem veszik, hogy amellett, hogy jól érzik magukat, eközben még tanulnak is. A bemutatók hozzájárulnak a megfigyelőképességük fejlődéséhez. Sokszor előre megfogalmazódik bennük néhány sejtés, melyeket a kísérletek megcáfolnak vagy igazolnak. A siker öröme határozottan hozzájárul a fizika iránti szeretetükhöz.”

(Hajas Viktória)

 

5. A tanárok is ötleteket szereznek tanóráik színesítéséhez.

A KísérletEST nemcsak a diákoknak hasznos, tanáraik ugyanúgy profitálnak belőle. A régen tanult kísérleteiket feleleveníthetik, ugyanakkor a műsor alatt számukra új kísérleteket is láthatnak, amik közül többet már a saját óráikon is bemutattak. Továbbá találkozhatnak tanár kollégáikkal, szakmai kapcsolatokat építhetnek és felidézhetik egyetemi éveiket.

 

„Pályakezdő pedagógusként még több területen szeretnék fejlődni. A kísérletezésben még sok tapasztalatot kell szereznem. A bemutatókon egyrészt azt szoktam megfigyelni, ha én végezném el a kísérleteket, akkor mire figyeljek oda”.

(Hajas Viktória)

 

„A cselekedve tanulást, az élménypedagógia módszerét jó eszköznek és hatékonynak tartom, de rengeteg felkészüléssel jár, nagyon sok munkát, és időt igényel. A program és a tanulói visszajelzések is erősítik bennem azt, hogy ne könyvet tanítsak, hanem érdemes befektetni a szemléltető, bemutató órák tartásába, hiszen az óráimon lelkes, érdeklődő tanulókkal találkozom olyankor. Segít továbbá alternatívát, ötletet adni egy-egy téma feldolgozásához, érdekesebbé tételéhez, valamint az „elfeledett” kísérleteket újra feleleveníteni. Jó alkalom arra is a program, hogy, kollégák találkozzanak, új szakmai kapcsolatok szülessenek.”

(Tóth Krisztina)

 

6. A KísérletEST közösségépítő a diákok és a tanáraik között.

Számos fizikatanár tér vissza hónapról hónapra egyre több diákjával a KísérletEST-re. Nemcsak Szegedről és a környező településekről, de még például Ceglédről és Kecskemétről is jönnek több tíz fős csoportok. Ezek a „mini szakmai kirándulások” elmélyítik a kapcsolatot a diákok és tanáruk között, ugyanakkor a várost is megismerhetik a diákok.

 

„Az a tapasztalatom, hogy a tanár-diák együttes élmény meghatározó a diák életében, nagy motivációs lehetőség van benne.”

(Móróné Tapody Éva)

 

7. Az előadó egyszerre tudományosan és szórakoztatóan adja elő a kísérleteket.

Ignácz Ferenc mesteroktató kollégánk sokéve tanít az egyetemen, illetve számtalan kísérletes bemutatót tartott már közép- és általános diákoknak. Tapasztalatainak köszönhetően kiválóan ért hozzá, hogy műsora hogyan legyen egyszerre szórakoztató és érdekes, befogadható a fiatalabb diákok számára, hogyan keltse fel az érdeklődésüket. Ráadásul a bemutatónak köszönhetően a diákok nemcsak a tanáruktól, hanem egy számukra idegen, egyetemi oktatótól is tanulhatnak, akik új megközelítést és szemléletet kölcsönöz nekik.

 

„Az est vicces, szórakoztató formában tárgyalja a fizika részterületeit, a gyerekek szórakozva tanulhatnak. Feri a rendezvény arca, a diákjaim már megismerik az utcán is. Jó, hogy van kihez kötni. „Tudjátok, Ignácz Tanárúrnál láttuk...” És tudják. :)”

(Miltner Tímea)

 

„Ferenc olyan, a fizika tananyagra épülő tematikus kísérleteket mutat be, amelyeket egy 7. osztályos tanuló is könnyedén megért, de mégsem unalmas az idősebb korosztály számára sem. Mindenkihez szól, kommunikációja érthető, látványosak a bemutatók, humoros, vidám a hangulat, gyorsan eltelik a másfél óra.”

(Tóth Krisztina)

 

„A legelső visszajelzéseket már az előadás közben megkapjuk. A tátott szájjal csodálkozás, „Azta!” és „Hűha!” megnyilvánulások mind csodálatukról árulkodnak. Az előadások utáni fizika órák elején mindig elmeséljük közösen az osztálynak miket láttunk, hogy akik nem tudtak csatlakozni, ők is hallják miről volt szó. Néhányuknak a beszámolók során jött meg a kedvük, hogy legközelebb csatlakozzanak. Hangsúlyozták osztálytársaiknak, hogy a másfél óra mindig nagyon gyorsan telik el. Gyorsan telik az idő, ha jól érzik magukat.”

(Hajas Viktória)

 

Az Ön érdeklődését is felkeltette a KísérletEST? Jöjjön el gyermekével, diákjaival a legközelebbi bemutatónkra, 2024. október 11-én pénteken 16 órára vagy 12-én szombaton 11 órára a Budó Ágoston tanterembe!


6

 

„Aki elkezd járni, visszatérő vendéggé válik.”

(Miltner Tímea)





Tanulmányi hírek

cover_2

A fotonikai-mérnöki és a fizikus mesterképzéseink keresztfélévben, 2025 februárjában is indulnak. A képzésekre 2024. november 15-ig lehet jelentkezni a felvi.hu-n.

cover

Az SZTE Fizikai Intézet a 2024-es őszi félévben is tart helyi Tudományos Diáköri Konferenciát, melyen külön szekcióban középiskolások és az intézet hallgatói is bemutathatják kutatási eredményeiket.

Friss hírek

young_solar_system

Szányi Balázs, az SZTE Fizika Doktori Iskola hallgatója és témavezetője, Maria Lugaro is részt vett a Nap kialakulásának időskálájának kiderítésére irányuló kutatásban. A nukleáris asztrofizikai módszereken alapuló eredményeket a Nature folyóirat közölte le.

Nevtelen_terv_10

Az SZTE Fizikai Intézet 2025 februárjától fotonikai mérnöki mesterszakot indít. A 4 féléves, Magyarországon egyedülálló, magyarnyelvű, gyakorlatorientált és innovatív képzésre 2024. november 15-ig jelentkezhetnek a fizika és mérnöki alapképzéseken végzett hallgatók. A képzés részleteiről Erdélyi Miklós szakfelelőst kérdeztük.

Kövess minket



instagramYouTube