Borito_Spal92_physics_astronomy_mathematics_university_study_dark_blue_1962834f-dc75-468b-b058-d2db0ca7c215

A gammakitörések kutatásával ért el szép helyezéseket a középiskolás Vig Zsófia a TDK-n és OTDK-n

Vig Zsófia, az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola végzős tanulója első helyezést ért el az intézetünkben megrendezett helyi TDK-n a középiskolások között, az OTDK-n pedig bronz minősítést szerzett a "Gammakitörések" című munkájával. Zsófiával - aki tanulmányait ősztől az SZTE TTIK Fizika alapszakán tervezi folytatni - a kutatási témájáról, a kutatás és a verseny során szerzett tapasztalatairól és jövőbeli terveiről beszélgettünk.


Kérlek, mesélj a kutatási témádról! Mit vizsgáltál a kutatásaid során és miért pont ezt a témát választottad?


Kutatásom során a gammakitörések témáját jártam körül, minél több tulajdonságukat felfedve és kapcsolatot teremtve az egyes kitörések között.

A gammakitörések hatalmas energiájú égi jelenségek, amelyek elsősorban gammasugárzást, de részben más hullámhosszú sugárzásokat is kibocsátanak. A kitörés által egy felvillanó fényt érzékelhetünk az égbolton, amely legtöbb esetben pár másodpercig tart, de van, amelyik ennél hosszabb, vagy akár még rövidebb is lehet.

Létrejöttük körülményeire a tudósok a mai napig magyarázatot keresnek. Képlékeny és sok kérdést rejtő témakör, így számomra nagyon különlegesnek bizonyult. Emiatt választottam ezt a témát.


Mi motivált arra, hogy középiskolásként jelentkezz a TDK-ra, mik voltak a céljaid?


Speciális fizika tantervű osztályba járok, így a négy év folyamán sok fizikaversenyen voltam már. Csiszár Imre tanár úr (fizikatanárom) ajánlotta nekem ezt a versenyt is, és mivel még ilyen típusú megmérettetésen nem vettem részt, így felkeltette az érdeklődésemet. Szerettem volna csillagászattal foglalkozni, ez okból segített Dr. Szalai Tamással (az SZTE Fizikai Intézet csillagászával) felvenni a kapcsolatot, akinek a mentoráltjává váltam. A felkészülésem során célom volt közelről megismerni egy olyan témakört, amiről odáig még nem tanultam. Szerettem volna leírni minden információt, amit a közös munkánk alatt elsajátítottam, s ezáltal egy olyan anyagot írni, amit, ha később visszaolvasok, ugyanazt az átfogó képet és élményt kapjam, mint akkor, amikor még a tanulási folyamatom tartott. Ennek az eredménye lett a TDK-ra beadott pályamunkám, illetve a bővített változata, amely az OTDK-ra készült.


Mit tanultál a TDK-ra és az OTDK-ra való felkészülésből? Milyen kihívásokkal találkoztál a kutatási folyamat, a dolgozat megírása és a prezentációra való felkészülés során?


Nagyon sok mindent tanulhattam Dr. Szalai Tamással eltöltött munkánk során, azaz a kutatási folyamatban. Főként azt, hogy szerintem majdnem minden készség elsajátításánál az számít legjobban, hogy mennyi időt szánunk rá és mennyi munkát fektetünk bele. Meg kellett tanuljam, hogy hogyan fogalmazzak tudományos szövegeket, és azt, hogy hogyan adjam elő azt másoknak. A források jórésze csak angol nyelven volt elérhető, a TDK után (az OTDK-ra való készüléskor) pedig már szinte csak egyetemi szintű anyagot dolgoztam fel. Nekem ezek jelentettek kihívást.


Vig_Zsofia

Vig Zsófia előadása az SZTE TTIK Fizikai Intézet helyi TDK-ján, 2022. november 24-én.



Milyen benyomások értek a helyi és az országos versenyen, hogy érezted magad? Hogyan álltatok egymáshoz a versenytársaiddal és milyen visszajelzéseket kaptál a bírálóktól?


Nagyon jól éreztem magam mindkét versenyen. Számomra meglepő volt, hogy a versenyzők nagyon barátságosak voltak egymással, nem igazán volt rivalizálás. A helyi fordulón, illetve az országos versenyen, amelyet Veszprémben rendeztek, megismerkedhettem velem azonos korú, hasonló érdeklődési körű fiatalokkal és új barátságokat köthettem.

A bírálók rámutattak arra, hogy miben fejlődhetnék még, mik azok, amiket ki kell javítani az anyagomban, ezen még folyamatosan dolgozom. Ami számomra nagyon sokat jelentetett, az az, hogy a bírálók megemlítették, hogy a versenyre elkészült anyagomat érdemes lenne valamelyik tudományos ismeretterjesztő folyóiratban publikálni.


A helyi TDK-n arany, az OTDK-n bronz fokozatot értél el. Hogyan élted meg, hogy mindkét versenyen dobogós helyezést értél el?


Nagyon örültem nekik, viszont meglepetésként ért. Nyilván, mint mindenki, nyerni szerettem volna én is, de a helyi fordulón csak arra törekedtem, hogy élvezzem az előadásomat és azt, hogy másokat is „beavathatok” a kutatási témámba. Nagyon sok munkát raktam bele a TDK-ba és az OTDK-ba, és kiváló felkészítést kaptam, ami meg is hozta a gyümölcsét.


Milyen terveid vannak a jövőre nézve? Hol, milyen szakon szeretnéd folytatni a tanulmányaidat? Szeretnél a jövőben is ezzel a kutatási témáddal foglalkozni?


Igen, szeretnék a jövőben is ezzel a kutatási témával foglalkozni, sajnos az érettségi időszak miatt mostanában nem sok időm jutott rá, de ahogy végzek vele, szeretném a gammakitörésekkel kapcsolatos kutatásaimat folytatni. A felvételi jelentkezésemet az SZTE TTIK Fizika alapszakára adtam be, itt szeretném folytatni a tanulmányaimat.


Mit tanácsolnál diáktársaidnak, akik szintén érdeklődnek a kutatás, a tudományos versenyek iránt?


Ha kutatásban szeretnétek részt venni, akkor érdeklődjetek kutatócsoportoknál, a tudományos versenyekre való felkészülés lehetőségét pedig szerintem a szaktanároknál keressétek. Ha belevágtok, akkor lépésről lépésre haladjatok és ne adjátok fel! Hiszen nincsen nehéz vagy könnyű feladat, csak megértett és meg nem értett.


Sok sikert kívánunk a felvételihez!






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fizika_Napja_tervek_masolata_Facebook-borito

Nagy örömmel jelentjük be, hogy 2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja az SZTE Fizikai Intézetben (Tisza Lajos krt. 84-86., II. emelet)!

Screenshot_from_2024-12-18_09-43-55

2024. december 17-re virradóra elhunyt Dr. Nánai László professzor emeritus, nyugalmazott egyetemi tanár, Intézetünk korábbi munkatársa.

Kövess minket



instagramYouTube