51527460976_a45f3b14d3_o

A zene fizikájának izgalmas tanulásához és tanításához dolgozott ki kísérleteket a fizikatanár szakos Kardos Gergely

Matematika-fizika tanárszakos hallgatónk, Kardos Gergely II. díjban részesült az áprilisban megrendezett 36. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai szekció Természettudomány tantárgypedagógiája tagozatában, „Útkeresés a zene fizikájának tanításához” című dolgozatával. Gergelyt a motivációiról, tapasztalatairól és a jövőbeli terveiről kérdeztük.

Kérlek, mesélj a kutatási témádról! Miket vizsgálsz a kutatásaid során?

A kutatási témám a fizika egy kis részének, a hangtan fejezetnek a tanítása. A dolgozatomban különböző ötleteket, kísérleteket, módszereket mutatok be, amellyel eredményesebb és élvezetesebb lehet a téma tanulása és tanítása egyaránt. Szerencsére a hangtan nagyon sok kapcsolódási ponttal bír más tantárgyakhoz, mindennapi jelenségekhez is, így nagy hangsúlyt fektetek az ének-zenével vagy éppen a biológiával való kapcsolatokra.


Miért pont ezt választottad témádként?

A zene mindig is nagyon fontos volt az életemben, a családomban elég nagy a zenepedagógusok sűrűsége, így elég hamar rabul ejtett engem is ez a világ, egy darabig még nekem is ilyen céljaim voltak. Én fuvolázom, ezt mai napig is folytatom az Orosházi Fúvószenekarban. Így testhezálló volt, hogy ezt ötvözzem kicsit a fizikatanári oldalammal.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a TDK-ra, mik voltak a céljaid?

Ezzel a témával már legalább 3 éve elkezdtem foglalkozni, ami alatt összegyűlt a dolgozatom alapja. Témavezetőm, Dr. Farkas Zsuzsanna javasolta, hogy érdemes lenne ezt egy TDK-dolgozatba foglalni. Emellett volt ezzel kapcsolatos kötelezettségem is, mivel ÚNKP-ösztöndíjasként ez egy kötelező vállalásom volt a pályázattal kapcsolatban, de a doktori felvételimnél is sok pontot ért az OTDK-helyezés. De természetesen nemcsak ilyen tárgyilagos okok miatt indultam el, kíváncsi is voltam, hogy milyen ez a folyamat, mit tudok belőle tanulni.


Mit tanultál a versenyre való felkészülésből? Milyen kihívásokkal találkoztál?

Előzetesen a témában több foglalkozást tarthattam diákoknak, általános és középiskolákban is jártam kipróbálni az ötleteimet, ami mindenképpen nagyon hasznos volt. Kezdő tanárként az ilyen tapasztalatok sokat számítanak. Ha inkább azt nézem, hogy mi járt külön csak a versenyre való felkészüléssel, akkor talán a dolgozatnak a megírása volt, amiből a legtöbbet tanultam. Elsőre kicsit nehéz volt, hogy hogyan is írjam le az egészet valamilyen kompakt formában. Remélem, az itt szerzett tapasztalat segíteni fog későbbi tudományos cikkek megírásában is.


Az OTDK-n az ország legtehetségesebb hallgatói között kellett megmérettetned magad. Milyen benyomások értek a versenyen, hogyan érezted magad?

Meglepően pozitív élmény volt a konferencia. Én Szekszárdon vettem részt a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai szekció Természettudomány tantárgypedagógiája tagozatában. Nagyon jó volt látni, hogy mennyi lelkes fiatal pedagógus tesz már az egyetemi évek alatt is azért, hogy minél jobb legyen az oktatás. Sok jó előadást láttam, és nagyon közvetlen volt a többi hallgató, jókat beszélgettünk a szekciók után vagy éppen ebéd közben. A szakmai programon kívül is nagy élmény volt ez a pár nap, kiváló koncertek, városnézés, múzeumlátogatás gondoskodtak arról, hogy sokkal inkább kikapcsolódás legyen ez, mint valami verseny.


Most fejezted be a tanulmányaidat tanárképzésben. Milyen terveid vannak a jövőre nézve, tervezed a kutatási téma továbbfejlesztését, esetleg más témákkal tervezel-e foglalkozni?

Kaptam különdíjként egy publikálási lehetőséget is az OTDK-n, így egy cikket mindenképp szeretnék még írni a témában. Szerencsére továbbra is vannak meghívásaim iskolákba előadások tartására a témában, ezt valamilyen formában szeretném még folytatni, de már csak leginkább hobbiszerűen, a továbbiakban inkább más témákkal fogok jobban foglalkozni. Az utóbbi évben már inkább a matematikatanítás volt számomra előtérben, a jövő évtől matematika didaktikából kezdem meg doktori tanulmányaimat, ahol a tervek szerint nem távolodom el a fizikától sem, részben a két tantárgy kapcsolatával szeretnék foglalkozni. Mellette természetesen a tanítás sem marad el, félállásban fogok tanítani matematikát és fizikát.


Mit tanácsolnál hallgatótársaidnak, akik szintén érdeklődnek a kutatás, a tudományos versenyek iránt?

Keressenek egy témát, ami érdekli őket, és vágjanak bele! Sokkal nagyobb élmény lehet elmélyülni egy kedvelt témában, mint csak szimplán az egyetemi anyaggal foglalkozni. Járjanak konferenciákra, szerezzenek új barátokat és találják meg az útjukat!






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec_SZTE_FI_2

2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja és a Budó Ágoston Fizikai Feladatmegoldó Verseny eredményhirdetése az SZTE Fizikai Intézetben. A tudománynépszerűsítő programon előadásokkal, standos bemutatókkal és laborlátogatásokkal készülünk az érdeklődőknek.

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Kövess minket



instagramYouTube