image_1

„Az ELI-ben dolgozni nemcsak izgalmas, de menő is!” – Interjú Trényi-Sárosi Krisztina fizikussal

Nincs olyan szegedi, akit ne furdalna a kíváncsiság, hogy milyen kutatások zajlanak az ELI ALPS Lézeres Kutatóintézet falai mögött. Számos, az SZTE-n végzett fizikus dolgozik az ELI-ben, köztük Trényi-Sárosi Krisztina is, akit megkértünk, hogy engedjen egy kis betekintést az ELI-be és meséljen az ott végzett munkájáról.

Mi motivált arra, hogy fizikus legyél?

 

Középiskolába a bajai Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjába jártam, ahol sok tantárgyból voltak jó jegyeim, de a magyart, matematikát és a fizikát szerettem a legjobban. A fizika szeretetét a tanáromnak, Steingart Jánosnak köszönhetem. Lehengerlő és vicces előadásmódjának köszönhetően nem tudtuk nem élvezni ezt a tudományterületet. Tehát szerintem az, hogy jó tanára legyen a gyerekeknek, elengedhetetlen és kulcsfontosságú. Egy jó tanárral egy olyan iskolából is van esély megkedvelni pl. a fizikát, ahol a legnagyobb hangsúly nem feltétlenül a reáltantárgyakon van. A felvételi előtt az osztályfőnököm, Kemmer Erzsébet tanárnő és anyukám arról beszélgettek, hogy mi lehetne belőlem, ha nagy leszek. A tanárnő úgy gondolta, hogy a tanári pálya jó irány lenne nekem, azon belül is fizikatanár, hiszen az állt hozzám a legközelebb. Mikor a 2010-es évek elején jobban utánanéztem az SZTE-n a fizikatanár szaknak, akkor botlottam bele, hogy egy ultramodern lézeres kutatóintézet létesítéséről beszélnek Szegeden. Akkor még az építkezés el sem kezdődött, csak látványtervek voltak. Hallottam Szabó Gábor professzor úrtól egy előadást az épülő ELI-ről, és annyira lelkesítő volt, hogy akkor még jobban elkezdett érdekelni az intézet. Ugyan én fizikatanárnak készültem, de miután rájöttem, hogy az első 2 év igen hasonló a két pályán a fizika BSc-n, ezért végül inkább arra jelentkeztem. Mondhatjuk, hogy igazából az ELI miatt döntöttem úgy, hogy fizikus leszek. Jó is vagyok fizikából, az ELI biztos nagyon színvonalas és frekventált munkahely lesz, így akkor ez biztos, hogy jó lesz nekem – gondoltam a döntésem meghozásakor.


Az egyetemi évek alatt meg is bizonyosodtál róla, hogy a lézerfizika a te utad.


Igen, már a BSc elején tudtam, hogy például az elméleti fizika és a csillagászat nem nekem való. Másodéves voltam, amikor először voltam nyári munkán az SZTE Fizikai Intézet TeWaTi (TeraWatt Titán-Zafír lézer kutatócsoport) laborjában, amikor jobban megismerkedhettem a lézerfizikával. Ekkor lettem biztos abban, hogy tényleg ez az én irányom, hogy szeretek a laborban lenni, szeretek azon gondolkozni, hogy mit lehetne másképp megépíteni, vagy egy meglévő kísérleti berendezéssel valami újat mérni. Nem utolsó sorban nagyon megkedveltem a TeWaTi csapatot is. Ekkor már egyre jobban tisztult a kép az ELI-ről is, addigra már az egyetemi tanáraink is sokat meséltek arról, hogy milyen kutatások fognak megvalósulni, hogy a felhasználókat hogyan fogja kiszolgálni az intézet és hogy micsoda nemzetközi összefogásról lesz szó. Egyre jobban azt éreztem, hogy itt szeretnék dolgozni, de igazán nem gondolkoztam rajta, hogy hogyan lehet felvételt nyerni, hiszen még kész sem volt, csak a tudatalattinkba kezdett el szépen lassan beépülni az ELI mint jövőkép.


Hogy kerültél végül az ELI-hez?


Az egyik nyári munka alatt hazajött Amerikából egy fél évre prof. Chickán Viktor fizikus kutató. Kérdezték a csoportban, hogy ki szeretne vele dolgozni, tanulni Tőle és én elsőnek jelentkeztem. Annyira jól működött a közös munka, hogy megkértem, hogy legyen a szakdolgozati témavezetőm a mesterképzés alatt. Később kiderült, hogy számítanak rá mint csoportvezetőre az ELI-ben. Ekkor indult a Terahertzes Reakciókontroll csoport Viktor vezetésével. Az MSc záróvizsgám után jelentkeztem egy itt meghirdetett pozícióra. Az egy elég húzós hét volt, kedden volt a záróvizsgám, szerdán az interjú az ELI-ben, és pár nap múlva még elmentem az egyetemre a PhD-felvételire biztonsági játékosként, mert mi van, ha az ELI-ben mégsem engem választanak. De felvettek, így az ELI lett az első munkahelyem 2016-tól, és el tudom képzelni, hogy egyben az utolsó is.


Mesélj kérlek arról, hogy miért szeretsz az ELI-ben dolgozni és milyen feladataid vannak!


Jelenleg az Ultragyors Kémiai Reakció csoportban dolgozom. A kezdetekben egy tranziens abszorpciós spektrométer (TAS) megtervezésén és megvalósításán dolgoztam. Ez egy olyan kísérleti elrendezés, amit egyébként meg lehet venni akár a boltban is, viszont mi egy saját építésű, egyedi igényeknek is megfelelő berendezést terveztünk és valósítottunk meg, amelynek minden porcikáját kívülről ismerjük. Alapjaiban egy pumpa-próba elrendezés, amelynek két ágában a fényforrásokat tudjuk változtatni: a terahertzes tartománytól, az infrán és a láthatón át az UV-ig. Eleinte a terahertzes források kiépítése volt a feladatom, ami nagyon izgalmas és újszerű feladat volt. Az eszköz validálása után sorra jelentkeztek a felhasználók, akik szerették volna az ELI TAS segítségével különböző egzotikus anyagok, pl. félvezető anyagok, nanorészecskék töltéshordozó dinamikáját megfigyelni. A változatos források segítségével folyamatosan sok érdeklődő van a kísérleti eszközre. Egy felhasználói kampány lebonyolítása igen sokrétű, minden fázisában részt veszünk, a kísérletek megtervezésétől, az előméréseken át az eredmények analizálásáig. Ezen feladatok mellett pedig folyamatosan a doktori fokozatszerzésemen dolgozom.


image_2

Trényi-Sárosi Krisztina munka közben


Milyen kihívásokkal és izgalmakkal szembesülsz a mindennapi munkád során?


Annyira változatos a munkám, hogy talán az a legnagyobb kihívás, hogy mindig egy teljesen új problémával kell megküzdeni. Persze vannak olyan dolgok, amikor már ezredjére ugyanazt kell beállítanunk, meg olyan optikai berendezések, amiknek a beállítása nagyon macerás, így nem szeretjük annyira. Vannak néha olyan problémák – amivel a disszertációm írása közben egyre többet találkozom – hogy próbálok analizálni egy mért eredményt, és néha látok olyan dolgot, amit nem értek, hogy miért úgy történik. Akkor elő kell venni a szakirodalmat, és le kell vonni egy olyan konklúziót, amiben nem vagyok teljesen biztos. Utána kell járni, beszélnem kell a kollégákkal, hogy megbizonyosodjak az állításomról. Ez nagyon időigényes. Korábban én elsősorban mértem, azon dolgoztam, hogy a rendszer működjön, viszont körülbelül egy éve inkább az eredmények megértésén dolgozom. Úgyhogy ez az elmélyülés szintén nehézséget jelent.


Mi az, ami motivál a munkádban? Miért szeretsz az ELI-ben dolgozni?

 

Nagyon családias a mi csoportunk, amiben dolgozom. Igazán otthon érzem magam a kollégáim között, nagyon szeretem őket. Annyira sok jólelkű ember vesz körül, és a mindennapokban így élvezet a munka. A tudományos közegben nem igazán vannak feszültségek az emberek között, senki sem bántja a másikat a háta mögött. Az, hogy ki tudja jobban, az lehet az egyetlen ilyen kardoskodás, de ebben sincs semmi személyeskedés. Ráadásul annyira élvonalban van ez a tudományos terület, amivel mi is foglalkozunk, hogy amikor mesélem valahol, hogy az ELI-ben dolgozom, akkor az emberek elámulnak, hogy „Úristen, komolyan és ott mit?”. Tehát az ELI különlegesség értéke nagyon magas. Szeretek úszkálni ebben a dicsfényben, hogy az ELI-ben dolgozhatok, és hogy ez mennyire menő dolog. Nemcsak itt Szegeden, a laikusok körében menő, de hallottam már, hogy a külföldi tudományos berkekben is híre ment annak, hogy itt nagyon komoly és új dolgokkal várjuk a felhasználókat. Ez a büszkeség, hogy ehhez én is hozzátehetek, nagyon motiváló.


Mit tekintesz a legnagyobb eredménynek, amit elértél az eddigi munkád során?


Az első felhasználói kampányunk 2020 decemberében zajlott, a Covid járvány közepén. Ez szó szerint egy teljes testes mélyvízbe ugrás volt, hiszen nemcsak, hogy az első kampányunk volt, de akkoriban a távolról történő részvétel egy mérésen még ismeretlen fogalom volt számunkra és a felhasználók számára is. Szerencsére sikerült így is biztosítanunk a teljes felhasználói élményt egy holland kutatócsoportnak, akiknek nemrég egy 18 impaktfaktoros folyóiratba sikerült publikálni a közös eredményeket. Abban reménykedem, hogy ilyen sikerek érnek majd bennünket a jövőben is, egyre gyakrabban. Továbbá nagyon aktívan dolgozom a doktori disszertációmon, úgyhogy az ehhez szükséges sikeres komplex vizsgámat és a megjelent/hamarosan megjelenő publikációkat is szép eredményként könyvelem el, de valójában a doktori fokozat megszerzése lesz a következő igazi mérföldkő az életemben.


Milyen képességekre és ismeretekre van szükség ahhoz, hogy sikeresen dolgozz a mindennapjaidban?


Mi itt az ELI-ben csapatban dolgozunk, és az mindig nagyon jó, ha sokféle készséggel rendelkező emberekből tevődik össze a kutatócsapat. Maga az elrendezés, amin dolgozunk, egy programvezérelt optikai eszköz, amivel különböző kémiai és fizikai folyamatokat figyelünk meg. Ebből kiindulva nálunk nem árt, ha az ember ért az optikai beállításokhoz, tud programozni vagy kémiai szintéziseket megvalósítani. Nem feltétlenül ért mindenki mindenhez, de mindenki ért valamihez. Az aktív labormunka után az adatok elemzése is komoly feladat. Ehhez elengedhetetlen, hogy jól ismerjünk valamilyen kiértékelő programot, amellyel a szükséges grafikonokat el tudjuk készíteni. Képességeket tekintve a legfontosabb szerintem a türelem. Ezen a területen sajnos soha nincs olyan, hogy „végeztünk”. Ez egy idő után elég demotiváló tud lenni, ezért fontos, hogy mindig tegyünk fel egy újabb kérdést, ami fent tudja tartani a lelkesedésünket. A jó szervezési és tervezési készség is fontos a mérések során, valamint a kreativitás és egy kis művészi affinitás, hogy az ezredik grafikon is izgalmas lehessen. Természetesen számomra a jó kommunikációs képesség és humorérzék is nagyon fontos, ennek köszönhetően nagyon jó hangulat tud kialakulni a csoportunkban munka közben is.


image_3

Trényi-Sárosi Krisztina munka közben


Mik a terveid a jövőre tekintve?


A disszertáció megírása és a doktori fokozat megszerzése. Most van bírálás alatt az utolsó hiányzó elsőszerzős cikkem, a dolgozat fele is kész van már. Az ELI a fokozatszerzés során mindenben támogat, úgyhogy nagyon szerencsés helyzetben vagyok. Utána pedig ismét maximálisan a felhasználói projektekre szeretnék koncentrálni.


Mi az, amit üzennél a fizika és az ELI iránt érdeklődő fiataloknak?


Azt, hogy nem számít, hogy a középiskolában hogy szerepeltek fizikából, ne tántorodjon el senki, ha nem színötös ebből a tantárgyból. Kellő szorgalommal és alázattal bárki képes bármit megtanulni, csak a motiváció fontos. És ez akár annyi is lehet, hogy „ott dolgozni biztos menő lehet”. És tényleg az! És ha már most szereti is a fizikát, akkor meg egyenesen főnyeremény választás!

Ha ma valaki megkérdezi, hogy hol dolgozom, és válaszolok, mindig kerek szemek, érdeklődő tekintetek öveznek, ami hatalmas élmény minden alkalommal. Pláne, amikor kiderül, hogy valójában mennyire érdekel mindenkit a fizika… márpedig az ELI és a lézerfizika mindig egy innovatív, lenyűgöző és folyamatosan fejlődő terület lesz. Ráadásul, ahogy Szabó Gábor professzor úr legutóbb fogalmazott: munkanélküli lézerfizikus nincs, legalábbis Szeged környékén biztosan – hát ez sem hátrány! :)






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fizika_Napja_tervek_masolata_Facebook-borito

Nagy örömmel jelentjük be, hogy 2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja az SZTE Fizikai Intézetben (Tisza Lajos krt. 84-86., II. emelet)!

Screenshot_from_2024-12-18_09-43-55

2024. december 17-re virradóra elhunyt Dr. Nánai László professzor emeritus, nyugalmazott egyetemi tanár, Intézetünk korábbi munkatársa.

Kövess minket



instagramYouTube