DSC_0243

Élettudományi célú 3D-nyomtatás - nemzetközi hands-on kurzus az SZTE-n

Az SZTE Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) 3D Központjában nemzetközi EUGLOH hands-on kurzust tartottak a 3D nyomtatás élettudományi alkalmazásáról november 14. és 18. között. A Központ szakmai vezetőjével, Dr. Geretovszky Zsolttal beszélgettünk az eseményről.

Milyen céllal rendezték meg a EUGLOH iskolát?

Az eredetileg 5 európai egyetem közös szervezésében létrejött EUGLOH (European University Alliance for Global Health) szövetség legfőbb küldetése, hogy egyetemek közötti interdiszciplináris programokat kínáljon szaktól és képzési szinttől függetlenül a partneregyetemek hallgatóinak, oktatóinak és adminisztratív munkatársainak a globális egészség sokrétű területén. Amikor 2021-ben megnyílt az SZTE 3D Központja, nyilvánvalóvá vált, hogy a 3D nyomtatás high-tech témájában nemzetközi szintéren is komoly érdeklődésre tarthat számot egy élettudományi 3D nyomtatással foglalkozó képzés. Ezért javaslattétel után a EUGLOH irányító testületének támogatásával lehetővé vált, hogy 2022 tavaszán – online keretek között – megtarthattunk egy nemzetközi iskolát, amelyre 87-en jelentkeztek. A mostani, 2022. november 14-18. között, már jelenléti formában lebonyolított rendezvény ennek a tavaszi iskolának volt a szerves kiegészítője. A novemberi, gyakorlatorientált kurzussal célunk az volt, hogy a résztvevők megtanulják és önmaguk is kipróbálhassák, hogy mit is jelent élettudományi céllal 3D nyomtatni.


Kik vehettek részt a programon? Honnan érkeztek a hallgatók?
A program a EUGLOH öt partner egyetemének hallgatói és munkatársai számára került meghirdetésre. Alapvetően a tavaszi iskolán legeredményesebben szerepelt hallgatókat hívtuk vissza, de lehetőség volt olyanoknak is bekerülniük, akik nem végezték el az első kurzust, de kellően motiváltak voltak a 3D nyomtatás élettudományi alkalmazása irányába. Ezen felül azonban nem volt speciális elvárásunk: orvosok, mérnökök épp úgy voltak a jelenlevők között, mint pl. közgazdászok. Összesen 21 főt hívtunk meg, akik közül végül 18 francia, portugál, német, svéd és persze magyar hallgató érkezett Szegedre. Nagy örömünkre szolgált, hogy a EUGLOH szövetség minden egyeteme (Université Paris-Saclay, a Lund University, a Ludwig-Maximilians-Universität München, az Universidade do Porto és a Szegedi Tudományegyetem) több fővel is képviseltette magát a rendezvényen.

Milyen feladatokat kellett elvégezni a résztvevő hallgatóknak?
Az egy hetes kurzust két blokkban teljesítették a hallgatók. Az első két napban elsajátították az orvosi képalkotó eljárásokból nyerhető térbeli adatok feldolgozását, majd a kinyert modellek 3D nyomtatásra való előkészítését, a nyomtatást és az azt követő utókezelési és minőségellenőrzési módszereket. A munka szerves részeként megismerkedtek több 3D adatfeldolgozásra szolgáló szoftver (3D Slicer, 3D Sprint, Crafware Pro, VXElements) használatával. Szerdán és csütörtökön pedig az első két napban megszerzett tudásukra alapozva 3 fős csoportokban dolgozva oldottak meg egy csoportonként egyedi élettudományi fókuszú feladatot. Ezen feladatok eredménye csapatonként egy-egy 3D nyomtatott szervmodell lett, amelyek alakhűségét egy 3D metrológiai szkennerrel minősítették. A csapatok eredményeiket pénteken 15 perces prezentációkban mutatták be. Minden csapat ügyesen dolgozott és időre teljesítette a feladatát, s így résztvevők 4 nemzetközi kredittel gazdagabban térhettek haza Szegedről.

Biztosan nagyon sok munkát igényelt az egy hetes program megszervezése és lebonyolítása. Hogyan zajlott ez a folyamat?
A kurzus megvalósítása igazi csapatmunka volt. A szakmai tartalom kialakítása és előadásokba, gyakorlatokba, illetve feladatokba öntése egy kicsi, de annál lelkesebb team feladata volt. E téren köszönettel tartozom Dr. Márki Árpád, Dr. Nagy Attila, Dr. Cseh Martin, Vajda Balázs és Fekete János kollégáimnak. Az ő munkájuk lelkesedésük és kitartásuk töltötte meg 3D-értékkel a kurzus munkanapjainak 9-től 17 óráig terjedő részeit. Hálas vagyok emellett Dr. Kocsis Lilla és csapata segítségéért is, akik végtelen profizmussal támogattak bennünket minden más, a szakmát kiegészítő téren. Segítségük részben adminisztratív volt (pl. résztvevők regisztációja, utazásának támogatása, CooSpace felület kezelése, bizonyítványok kiállítása, stb.), de ők töltötték meg a hasunkat mind ebédidőben, mind pedig a kávészünetek alkalmával és a résztvevők estéit is izgalmas szabadidős programokkal (pl. szabadulószoba, társasjátékozás, városnézés, stb.). Példaértékű, ahogyan a szakmai és a támogatói rész szinergiában működött. Nem is csoda, hogy ilyen klassz eredménye lett a közös munkának.

Köszönjük Zsoltnak a beszámolót! Bízunk benne, hogy a résztvevő diákok alkalmazni fogják az egyetemünkön megszerzett tudást!

Az interjút készítette: Tóth Bettina





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec_SZTE_FI_2

2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja és a Budó Ágoston Fizikai Feladatmegoldó Verseny eredményhirdetése az SZTE Fizikai Intézetben. A tudománynépszerűsítő programon előadásokkal, standos bemutatókkal és laborlátogatásokkal készülünk az érdeklődőknek.

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Kövess minket



instagramYouTube