Papa_Zsuzsanna

Pápa Zsuzsanna L’Oréal-UNESCO ösztöndíjban részesült

A L’Oréal–UNESCO A Nőkért és a Tudományért magyar ösztöndíj egyik idei nyertese Pápa Zsuzsanna fizikus. Az SZTE Fizikai Intézetben 2012-ben mesterszakos fizikus diplomáját, 2017-ben pedig a PhD fokozatát szerezte meg. 2018-tól a szegedi ELI ALPS Lézeres Kutatóintézet munkatársa. Kollégái interjút készítettek vele a díj elnyerése kapcsán:

Célod, hogy nemzetközi pályázatokon is eredményesen szerepelj, illetve olyan projektek részese legyél, amelyek révén továbbadhatod a kutatói szemléletet, a tudást és a kritikus gondolkodást a fiatalabb nemzedéknek. Téged ki inspirált?


A családban jelen volt a természettudományos gondolkodás. Édesapám földrajz-biológia szakos tanár, édesanyám Szegeden végzett matematikus. Bármilyen természettudományos kérdésemre tőlük választ kaptam. A mohácsi Kisfaludy Károly Gimnáziumban kiváló matematika tanárom volt. Végzős gimnazistaként gondolkodtam el azon, hogy a matematika szeretete milyen pályákra tesz alkalmassá. A felvételi tájékoztatóban olvastam a fizikus szakról, ami a matematikára épül, de megannyi szállal kapcsolódik a mindennapi élethez, hiszen ilyen diplomával a zsebben az ember az adatelemzéstől a meteorológiáig sok mindennel foglalkozhat. Ez a nyitottság, a lehetőségek széles tárháza tetszett meg. Egyébként úgy kerültem erre a pályára, hogy fizikából nem is tettem emelt szintű érettségit. Szegedet pedig azért választottam a jóval közelebbi Pécs helyett, mert édesanyám kötődése mellett rokoni kapcsolatok is erősítették ezt az irányt, illetve Mohácsra is eljutott annak a híre, hogy ezen az egyetemen az optika és a lézerkutatás nagyon erős.


Nem érezted hátrányát a későn jött érdeklődésnek?


A fizika a matematikára épül. Az első évben nagyon sok matekos tárgyunk volt, amik nem okoztak problémát. A fizikát pedig az alapoktól kezdtük, így gyorsan behoztam a lemaradásomat. Másodévesként voltam, amikor megkeresett az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársa, Budai Judit, hogy ha van kedvem, csatlakozhatok a kutatócsoporthoz. Noha én nem azzal a céllal jöttem az egyetemre, hogy majdan kutató legyek, megtetszett ez a lehetőség. A mesterképzés befejezése után nem volt kérdéses, hogy PhD-hallgató leszek. Az egyetemen ellipszometriával, azaz felületek elemzésére alkalmas módszerrel foglalkoztam. Amikor az ELI ALPS valósággá vált és meghirdették az állásokat, Budai Judittal mindketten átjöttünk, és azóta is együtt dolgozunk. A mentor és tanítvány kapcsolatunk közvetlen kollegiális kapcsolattá nemesedett. Neki nagyobb a tapasztalata, mégis máig számít a szakmai véleményemre.


A HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpontban is dolgozol. Oda hogyan kerültél?


Az ELI ALPS osztályvezetője, közvetlen felettesem, Dombi Péter a Wignerben is irányít egy csoportot. Izgalmas kutatási feladatokkal keresett meg, a felkérést örömmel elvállaltam. Nagyrészt az ottani kísérletekhez adtam háttértámogatást, ennek során szimulációs munkákat végeztem a kísérletek értelmezéséhez. A két intézményben hasonló témákat viszek, nehéz kettéválasztani ezeket.


Miért vonzó számodra a fizika?


A fizikusság lényege a kísérletezés. Megismerni és megérteni olyan jelenséget, amelyeket más nem látott, vagy nem értett. Az ember először körülnéz, hogy az érdeklődési körében milyen nyitott kérdések merültek fel. Kiválaszt egyet, megtervezi a kísérletet, összeállítja, teszteli azt, majd jöhet a mérés. A legjobban a mérési eredmények kiértékelését szeretem: kitalálni, hogy amit látunk, annak mi lehet a hátterében. Különféle aspektusból és szemszögből elemezzük az adatokat, közben szorgalmasan irodalmazunk. Az a legjobb érzés, amikor minden felmerült kérdésre válaszolni tudunk. Ez így egyszerűen hangzik, de mire a kérdésfeltevéstől eljutunk az eredményig, sokszor három-négy év is eltelik. A munkánkban az a szép, hogy nincs két egyforma nap, mert mindig egy kicsit mást csinálunk. Fontos, hogy az eredményekből cikket írjunk, illetve előadjuk konferenciákon. Erre a díjra azért is pályáztam, mert a nyertesek egy kommunikációs tréningen vehetnek részt. Nekem ez fontos, mert feladatomnak tekintem a nagyközönség megszólítását, hogy az átlagemberek is elhiggyék, az adott eredményünk nagy dolog. Észrevettem, ha sokat vagyok szakmai körökben, olyan szavakat használok, amelyeket a témában kevésbé jártasak nem értenek meg. Szeretném elkerülni, hogy sűrűn belecsússzak a szakzsargonba.


Látható a kísérletetek elején, hogy az adott feladatnak lesz-e gyakorlati haszna?


Ez a cél, de sokszor előfordul, hogy zsákutcába jutunk, de a kudarcokból is lehet, illetve kell tanulni. Egyik kutatásunk során vékony fémrétegeket nagyon rövid lézerimpulzusokkal megvilágítva megfigyeljük, hogy mi történik. Abban hiszünk, hogy ezeket a rendszereket később esetleg fényalapú áramkörökben lehet használni. Ha bejön, a jelfeldolgozás, illetve elektronikai áramkörök sebessége lényegesen növelhető lesz. Ezt szeretnénk, de megannyi építőelemnek kell még a helyére kerülnie. Idővel kiderülhet, hogy egészen más aspektusból lehet hasznos az adott kísérlet.


Melyik eredményed áll különösen közel hozzád?


Azokat szeretem, ahol azt érzem, hogy az ötleteimmel érdemben segítettem a munkát. Korábban megterveztünk és elkészítettünk egy fémszerkezetet, amelyen ki tudtuk mutatni a valaha mért legrövidebb plazmonhullámot. A közelmúltban jelent meg cikkünk a grazi műszaki egyetem munkatársaival, akik felhasználóként dolgoztak Szegeden. Mi készítettük a különleges mintákat a grazi kísérleteikhez. A mérések végén anomáliát észleltek, amit nem tudtak megmagyarázni. Volt egy ötletem, ami megmagyarázta a különös jelenséget. Annak ellenére, hogy nem én végeztem a kísérletet, hasznos megoldással álltam elő.


Az elmúlt két-három évben kiváló lapokban jelentek meg cikkeid. Munkádat Junior Prima Díjjal, Bárány Róbert Díjjal, Bolyai János Kutatási Ösztöndíjjal ismerték el. Most pedig a L’Oréal–UNESCO A Nőkért és a Tudományért magyar ösztöndíját vehetted át. Korosztályod egyik ígéretes kísérleti fizikusaként emlegetnek…


Ha őszinte akarok lenni, ebben az évben azt érzem, hogy talán túlzás, ami velem történik. Tudni kell, hogy az elmúlt másfél évem csak részben szólt a tudományról. A magyarázat: másfél éves a kisfiam. Fél évre teljesen kiestem a munkából, majd a férjemmel, a szintén itt dolgozó Major Balázzsal úgy döntöttünk, hogy mindketten részállásban folytatjuk a kutatómunkát az ELI ALPS-ban. Ehhez természetesen az intézet vezetésének a hozzájárulása is kellett, ami logikus döntés egy Családbarát Munkahelytől. Illetve mégsem teljesen az, hiszen itthon nem ismerek másik kutatót, aki apaként ehhez hasonló lehetőséget kapna. Egyébként érdemes lenne erre a helyzetre is felkészülni. A családanyák a különböző pályázatokon kedvezményeket kapnak, de ugyanez nem él például azokra a férfiakra, akik részállásban dolgoznak a munkahelyükön, így segítve a feleségüket, hogy ne szakadjanak el a kutatói pályától. Ha lenne intézményesített kedvezmény, talán több férfi követné Balázs példáját.


Az elmondottakból azt szűrtem le, nem bántad meg, hogy kalandvágyból a fizikus pályát választottad.


Jó helyre kerültem, ahol jól érzem magam. Az intézet és a szélesebb szakmai közösség egyaránt elismeri a munkámat.


Milyen célok foglalkoztatnak?


Kiváló kollégákkal dolgozhatok együtt, akiknek hatalmas a szerepe az eredményeimben. Álmaimban mégis az szerepel, hogy még nagyobb ívű programokat valósítsak meg. Talán az eddigi és a majdani eredményeimmel eséllyel pályázhatok európai kutatási támogatásokra. Az EU-s mezőnyben elnyerni egy nagyobb támogatást – például az ERC Starting Grant-jét – nagyon nagy siker lenne – persze mindezt csak akkor, ha egy kiegyensúlyozott családi élettel össze tudom egyeztetni.


Forrás: ELI ALPS

Fotók: Balázs Gábor

Szöveg: Ötvös Zoltán





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec_SZTE_FI_2

2025. február 1-jén (szombaton) kerül megrendezésre a Szegedi Fizika Napja és a Budó Ágoston Fizikai Feladatmegoldó Verseny eredményhirdetése az SZTE Fizikai Intézetben. A tudománynépszerűsítő programon előadásokkal, standos bemutatókkal és laborlátogatásokkal készülünk az érdeklődőknek.

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Kövess minket



instagramYouTube