cover_1

Az Őszi Helyi Tudományos Diákköri Konferencia Fizikus Diákkör előadásai

A 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia előfordulóját, a 2024. évi Őszi Helyi Tudományos Diákköri Konferencia Fizikus Diákkörét 2024. november 28-án (csütörtök) 14:30-tól tartjuk a Budó Ágoston tanteremben (Szeged, Dóm tér 9., I. em.)

 

Zsűri:

Dr. Kovács Attila Pál adjunktus, intézetvezető-helyettes, SZTE TTIK Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék (elnök)

Dr. Füle Miklós egyetemi docens, SZTE TTIK Kísérleti Fizikai Tanszék

Dr. Barna Barnabás adjunktus, SZTE TTIK Kísérleti Fizikai Tanszék

Dr. Flender Roland, Semilab Zrt.


Előadók:

  

1. Magyar Zsófia, 12. évfolyam gimnazista: A dielektromos függvény kiválasztásának hatása az arany-ezüst ötvözet nanorészecskék lokalizált felületi plazmon rezonanciájának szimulációjára

Témavezető: Dr. Kohut Attila, adjunktus, SZTE TTIK, Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék

 

2. Szűcs Enikő, 12. évfolyam gimnazista: Lézerek gyakorlati alkalmazása

Témavezető: Miltner Tímea, matematika-fizika szakos tanár, Tömörkény István Gimnázium

 

3. Karsai Endre Zsombor, I. évfolyam fizikus MSc: Csillagok effektív hőmérséklete és színindexe közötti összefüggés modellezése az LSST és Roman Űrtávcső korában

Témavezető: Dr. Mészáros Szabolcs, tudományos főmunkatárs, Eötvös Loránd Tudományegyetem Gothard Asztro-fizikai Obszervatórium és Multidiszciplináris Kutatóközpont, Dr. Szalai Tamás, adjunktus, SZTE TTIK Kísérleti Fizikai Tanszék (belső konzulens)

 

4. Mike Lilla Titanilla, II. évfolyam csillagász MSc: Kepler fedési kettőscsillagok LAMOST spektrumokból meghatározott radiális sebességeinek vizsgálata

Témavezető: Dr. Mitnyan Tibor, tudományos munkatárs, HUN-REN-SZTE Sztelláris Asztrofizikai Kutatócsoport

 

5. Mochnács Erika, I. évfolyam csillagász MSc: Az SN2023ixf szupernóva fotometriai és spektroszkópiai modellezése

Témavezető: Dr. Szalai Tamás, adjunktus, SZTE TTIK Kísérleti Fizikai Tanszék

 

6. Nagy Csongor, III. évfolyam fizika BSc: Felületi plazmonok időbontott ellipszometriai vizsgálata

Témavezető: Dr. Budai Judit, tudományos munkatárs, SZTE TTIK Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék

 

7. Oltvári Zsófia, II. évfolyam csillagász MSc: Egy hármas rendszer szoros kettősének fotometriai analízise és modellezése

Témavezető: Dr. Bíró Imre Barna, tudományos munkatárs, SZTE Bajai Obszervatóriuma, Bókon András, tudományos segédmunkatárs, ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium és Multi-diszciplináris Kutatóközpont (külső konzulens)

 

8. Sámi Márton, IV. évfolyam anyagmérnök BSc: Üvegszál-erősítésű fogászati tömések mechanikai tulajdonságainak nanoindentációs vizsgálata vízben tárolás előtt és után

Témavezető: Dr. Tarjányi Tamás, egyetemi tanársegéd, SZTE TTIK Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézet, Dr. Fráter Márk, adjunktus, SZTE TTIK Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézet

 

9. Truszek Márton, II. évfolyam csillagász MSc: Molekulák rotációs átmeneteinek modellezése asztrofizikai közegekben

Témavezető: Dr. Szalai Tamás, adjunktus, SZTE TTIK Kísérleti Fizikai Tanszék

 

 

10. Vig Zsófia, II. évfolyam fizika BSc: A GRB221009A gammakitörés tulajdonságainak vizsgálata utófénylések fénygörbe-modelljeinek segítségével

Témavezető: Dr. Szalai Tamás, adjunktus, SZTE TTIK Kísérleti Fizikai Tanszék

 

 

11. Zeöld Blanka, II. évfolyam info-bionika MSc: Tojásfehérje lizozim és szén nanocső kölcsönhatásának modellezése molekuladinamikai szimulációs módszerekkel

Témavezető: Dr. Szabó Tibor, adjunktus, SZTE TTIK Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézet, Dr. Tarjányi Tamás, egyetemi tanársegéd, SZTE TTIK Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézet






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec

Az osztrák és a nemzetközi intézmények tudósainak együttműködését célzó projekt keretében tart mini-kurzust Fehér László, a SZTE Elméleti Fizikai Tanszékének professzora.

IMG_20241223_130140

Gaál Péter, a TeWaTi Kutatócsoport ultrarövid impulzusok erősítésével és felhasználásával foglalkozó PhD-hallgatójának és szerzőtársainak (az intézetünkből Osvay Károly, a kutatócsoport vezetője, Gilinger Tibor, Nagyillés Bálint, Kovács Ádám, Füle Miklós, Karnok Máté, Novák Tibor, Kovács Attila, illetve az SZTE Informatikai Intézet és az ELI ALPS kutatói) “A Versatile 100 Hz Laser System with Few-Cycle and TeraWatt Pulses for Applications” című tanulmánya nemrég jelent meg a rangos Applied Sciences nemzetközi folyóiratban.

Kövess minket



instagramYouTube