Kimentett_sablonok2

„Az egyetemen olyan emberek közé kerülünk, akiknek hasonló az érdeklődési köre, és ez nagyon jó” – Interjú Bali Krisztián fizikussal

Az egyetemi évek nemcsak a tanulásról és a szakmai fejlődésről szólnak, hanem egy új közösség felfedezéséről is, ahol az azonos érdeklődésű emberek egymásra találnak. Bali Krisztián az SZTE Fizikai Intézetben szerezte meg fizikus diplomáját, jelenleg pedig a Semilab-nál dolgozik Szegeden alkalmazásfejlesztő kutató és szervizmérnök pozícióban.

Krisztiánt interjúnkban arról kérdeztük, hogy milyen út vezette el őt ehhez a pozícióhoz, a munkában hogyan tudja hasznosítani az egyetemen megszerzett tudását, milyen feladatokat lát el, illetve az egyetemi közösségi életben szerzett élményeiről is beszélt. Cikkünk betekintést nyújt abba, hogyan építhet valaki sikeres karriert a fizika területén, miközben megtalálja helyét egy szakmai közösségben.


Mi motivált arra, hogy a fizika területét válaszd?


Mindig is érdekelt a dolgok működése, erre nagyon kíváncsi voltam. Ebből kifolyólag az iskolában is a fizika volt az a tantárgy, ami legjobban érdekelt. A felvételikor sokat gondolkodtam a fizika és a gépészmérnöki szak között, de abban biztos voltam, hogy mindenképp Szegeden szeretnék tanulni. Végül aztán a fizika lett, mert úgy hallottam, hogy Szegeden nagyon jó a fizikaképzés. Most már tudom, hogy jól döntöttem.



Mesélj kérlek a karrier-utadról! Hogyan jutottál el a diplomától a Semilab-ig?


Én nem választottam specializációt, hanem specializáció nélkül végeztem. Minden specializációban tetszett volna valami, így végül azért választottam ezt, mert így az összes specializáció közül ki tudtam válogatni azokat a tantárgyakat, amik a legjobban érdekeltek. Tehát így azokat a speciális ismereteket szereztem meg, amikről úgy gondoltam, hogy a legnagyobb szükségem van rájuk. Az elméleti tanulás mellett volt lehetőségem labormunkát is végezni. Nagyon megtetszett a fizikus létben a labormunka, egy-egy adott mérés véghezvitele és az eredmények kiértékelése nagyon izgalmas volt számomra. Így már az egyetem alatt szereztem munkatapasztalatot, aminek nagy hasznát vettem az álláskeresésben és a munkában való helytállás során is.



Honnan jött a gondolat, hogy a Semilab-nál dolgozz?


A Semilab-ról már korábban is hallottam, hiszen a szegedi fizikusközösségben mindenki ismer mindenkit, a közösségből pedig többen dolgoztak a Semilab-nál, akik meséltek a cégről. Pont egy fizikus ismerősöm ajánlotta, hogy próbáljak meg jelentkezni ide. Ez már több mint 4 éve volt. Én akkor azt hittem, hogy Budapesten kell majd dolgoznom, de az interjún kiderült, hogy Szegeden létesül alkalmazásfejlesztő pozíció. Nagyon örültem, hiszen ha már annyit tanultam fizikát és annyira szerettem a labormunkát, nem akartam eltávolodni tőle, illetve a városból sem szerettem volna elköltözni.



Alkalmazásfejlesztő kutató és szervizmérnök lett végül a pozíciód. Ez mit jelent?


Elsősorban alkalmazásfejlesztő kutató vagyok. Itt a Semilab-nál alapvetően mérőgépeket fejlesztünk és adunk el a félvezetőipar és kutatóintézetek számára. A mérőgép fejlesztéséhez, magához a metrológia fejlesztéshez kell tudományos kutatás és tudományos kísérleti munka is. Szoktunk cikkeket is írni, ez szakirodalmazásból és a saját kutatási eredmények kiértékeléséből, kísérletek leírásából áll. Ezek hasznosak a vevőnek is, hiszen leírva, összefoglalva látja az adott alkalmazás hátterét és részleteit.

A szervizmérnöki feladataim pedig a műszaki érdeklődésemhez kapcsolódnak. A munkakör azt jelenti, hogy az elkészült mérőgépeket a gyártás után készre állítjuk, a vevőhöz kiszállítjuk és ott beüzemeljük. Én vittem már ki gépet Abu Dhabiba, az USA-ba is kétszer, de voltam már Londonban és Strasbourgban is. Kihívásokkal teli a külföldi vevőkkel való kommunikáció, viszont ezzel nagyon sokat lehet fejlődni mind szakmailag, mind a személyes kompetenciákban. Továbbá a kollégáktól is nagyon sokat lehet tanulni.



Hogyan kapcsolódik a munkádhoz a fizika terén szerzett egyetemi tudásod?


Nagyon jó elméleti tudást adott az egyetem. Lényegében az elméleti tudásom minden területét használom valamire, mert a fejlesztés nem egyoldalú, összetett tudásra van szükség hozzá. Ami szerintem nagyon hasznos készség még, az az analitikus gondolkodásmód, amire megtanított az egyetem. Ugyanakkor mi fizikusok sok mindenhez értünk egy kicsit, és ha előfordul, hogy valamihez konkrétabb tudás kell, akkor az alapismereteinkre már tudunk építeni, és tudjuk, hogy hova kell nyúlni az adott információért, milyen forrásból kell utánanézni, hol kell hozzá cikkeket keresni. Továbbá nagyon hasznosak voltak az egyetemen a laborgyakorlatok, mert nagyon jól felkészítettek a laboratóriumban végzett munkához.



Mi volt a legnagyobb élményed az egyetemi éveid során?


Nekem valójában nagyon nehéz volt a fizika szakot elvégezni. De az tetszett a legjobban benne, hogy nagyon-nagyon jó kis közösség volt a mienk, így együtt tanultunk, együtt írtuk a házikat, együtt küzdöttünk meg a tananyag nehézségeivel. Lett például egy nagyon jó barátom, akinek a támogatása nélkül nem tudtam volna elvégezni az egyetemet.

De persze nem csak tanulni jártunk össze. Hetente, kéthetente jártunk el együtt lazítani, beszélgetni, csocsózni. Én valójában egy általános emberi közösségben visszahúzódóbb vagyok, viszont a fizikusok között, ahol ugye teljesen más a kontraszt, én voltam az extrovertált személy, én szerveztem a programokat. Nagyon jól éreztem magam. Teljesen más volt, mint középiskolában, ahol mindenféle ember ömlesztve van, de amikor eljön az ember az egyetemre, akkor olyan emberek közé kerül, akiknek hasonló az érdeklődési köre, és ez nagyon jó volt.

Így nekem nagyon jó élmény volt az egyetem.





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

polarizationSphericalDistribution_488_nm_80nm_18nm

Novák Tibor, az AdOptIm Kutatócsoport egyedi molekula lokalizációs mikroszkópiával foglalkozó tudományos munkatársa tanulmányt írt a rangos Optics Communications nemzetközi folyóiratba. Az írás témája a szabadon forgó molekulák és plazmonikus nanorészecskék kölcsönhatásának vizsgálata. Szerzőtársai az intézetünkből Erdélyi Miklós, a kutatócsoport vezetője, Bíró Péter, Ponyeczkiné Czvik Elvira, illetve az SZTE és az SZBK vegyészei.

young_solar_system

Szányi Balázs, az SZTE Fizika Doktori Iskola hallgatója és témavezetője, Maria Lugaro is részt vett a Nap kialakulásának időskálájának kiderítésére irányuló kutatásban. A nukleáris asztrofizikai módszereken alapuló eredményeket a Nature folyóirat közölte le.

Kövess minket



instagramYouTube