Lehotai_Levente_mod

Az SZTE-n és az ELI ALPS-ban szerzett lézerfizikai tudása vitte az első helyre az OTDK-n – Interjú Lehotai Leventével

Nemrég zajlott le az Országos Tudományos Diákköri Konferencia Fizika, Földtudományok és Matematika Szekciója Veszprémben, a Pannon Egyetemen. Az országos tudományos versenyen több hallgatónk is eredményesen szerepelt.

Lehotai Levente 2022 júniusában szerezte meg nálunk fizikus mesterdiplomáját, azóta már az ELI ALPS-ban dolgozik lézerfizikusként. Levente az OTDK Lézerfizika tagozatában „Nagyenergiájú lézerimpulzusok nemlineáris poszt-kompressziójának 3+1D szimulációja vékony dielektrikum lemezekben” című dolgozatával I. díjban részesült. A kutatási témájáról, motivációiról és a verseny során szerzett tapasztalatairól kérdeztük.


Kérlek, mesélj a kutatási témádról! Miket vizsgálsz a kutatásaid során?

A kutatási témám a nemlineáris impulzus poszt-kompresszió szimulációval történő vizsgálata. A poszt-kompresszió során az eredetileg hosszú impulzust új spektrális komponensek generálásával, majd azok fázisának kompenzációjával lerövidítjük. Ez számos alkalmazásban hasznos, például a lézeres deutérium gyorsítás hatásfoka jelentősen megnő az impulzus idő csökkenésével. Ez az alapja a lézer alapú neutronforrásnak, amelyet a Szegedi Tudományegyetem Nemzeti Lézeres Transzmutációs Laboratóriuma fejleszt az ELI ALPS-ban. A kutatásommal ebbe a projektbe csatlakoztam be, a szimulációmmal a kísérleti munkát támogatom, amelyben részt is veszek.

A szimulációimnak az a különlegessége, hogy nemcsak a spektrális szélesedést, hanem ennek a térbeli eloszlását is tudja modellezni, vagyis hogyha ismert a bemenő impulzus tér-időbeli alakja, akkor meg tudja jósolni a poszt-kompresszió utáni alakját. Ezzel vizsgálni tudom a frekvencia függő leképezési hibákat, amelyeket úgynevezett adaptív optikával vagy más technikával korrigálni lehet, és ezzel a nyaláb használhatóságát és a vele elért eredményeket lehet javítani.


Miért pont a nemlineáris impulzus poszt-kompresszió szimulációval történő vizsgálatát választottad témádként?

Első év BSc után specializációt kellett választanunk, ahol az elméleti fizika és a lézerfizika között nem tudtam dönteni. Végül a lézerfizika irányt jelöltem meg, azonban a döntésemben nem voltam biztos, ezért jelentkeztem nyári szakmai gyakorlatra ebben az irányban Dr. Nagymihály Roland Sándorhoz, eredetileg egy másik témára. Azonban a poszt-kompresszió már akkor is kiemelten érdekes témának számított, így végül annak a numerikus tanulmányozását kaptam feladatként. Ezután elkezdtem használni egy kész szoftvert, majd a kíváncsiság és a jobb megértés igénye miatt elkezdtem fejleszteni a sajátomat. Ebből kifejlődött az a kód, ami a TDK- munkám és a jelenlegi kutatásaimnak is az alapja.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a TDK-ra, mik voltak a céljaid?

A TDK-nak, és főleg az OTDK-nak a célja, hogy hasonló területen kutató fiatalok és diákok összevessék a kutatásaikat, valamint ez egy országosan is elismert verseny, amelyen való részvétel sok pályázatban és felvételben előnyt nyújt. Például a helyi TDK-n elért első helyezésemnek köszönhetően sikerült elnyernem az SZTE TALENT ösztöndíjat is, de ÚNKP, NFTÖ pályázatoknál is számít, valamint doktori felvételben is.


Mit tanultál a versenyen való felkészülésből? Milyen kihívásokkal találkoztál?

A felkészülés szempontjából nagyon szerencsés voltam, mivel a témavezetőm, Dr. Nagymihály Roland Sándor minden segítséget megadott, amire szükségem volt. De talán így is a legfontosabb dolog, amire figyelni kell, az az idő. Egy ilyen nagyobb, komplexebb feladatnak, mint egy TDK-munka összeállítása, rendkívül sok apró problémája van. Ezek mind-mind nagyon izgalmasak, de a feladat megoldása és a projekt előrehaladása szempontjából nem mindig fontosak, és ezért csak a megfelelő mennyiségű időt szabad ezekkel a kis részletekkel eltölteni.


Az OTDK-n az ország legtehetségesebb hallgatói között kellett megmérettetned magad. Milyen benyomások értek a versenyen, hogyan érezted magad?

A szekcióm szünetében és utána is hosszabb beszélgetéseket folytattam a versenytársaimmal. Habár jelentősen különbözőek a témáink, mégis több technikai kérdésről tudtunk érdemben beszélni, és megosztani a laborból vagy a szimulációkból származó tapasztalatainkat. Ez rendkívül inspiráló és jó érzés volt. A bírálók a diszkusszió során nagy érdeklődést mutattak mind a dolgozatomban bemutatott eredmények, mind az azóta végzett munkám kapcsán. Összességében az volt a tapasztalatom, hogy az SZTE-n és az ELI ALPS-ban felhalmozott nagyon erős lézerfizikai tudást tudtam kamatoztatni.


Te már a tavaly tavaszi helyi TDK-fordulón kijutottál az országos versenyre, azóta már az ELI ALPS-ban dolgozol. Hogyan tudod alkalmazni a munkád során a verseny alatt szerzett kutatói készségeket? A kutatási témáddal a munkahelyeden is foglalkozol?

Igen, folytatom a kutatói munkát, amelyhez itt megkapok minden tudás- és eszközbeli segítséget a kollégáimtól. Természetesen új és érdekes kutatói feladatokat is ellátok mellette.


Mit tanácsolnál hallgatótársaidnak, akik szintén érdeklődnek a kutatás, a tudományos versenyek iránt?

Csatlakozzatok be kutatócsoportokhoz! Habár nem ismerem az összes kutatócsoportot az egyetemen, de biztos vagyok benne, hogy nem fognak visszautasítani titeket. Versenyezni pedig elsősorban önmagaddal versenyezz. És az idővel. Mert abból sosincs elég.


Gratulálunk Leventének és további sok sikert kívánunk!






Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec2

Az SZTE Fizikai Intézet Fotoakusztikus Kutatócsoportjának kutatói –Kiss Diána, Kiss-Albert Gergely, Bozóki Zoltán és Huszár Helga – a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve publikáltak a Result in Engineering folyóiratban „High-resolution pollutant emission monitoring of turbulent combustion using the photoacoustic technique” címmel.

Fejlec

Az osztrák és a nemzetközi intézmények tudósainak együttműködését célzó projekt keretében tart mini-kurzust Fehér László, a SZTE Elméleti Fizikai Tanszékének professzora.

Kövess minket



instagramYouTube